ورود به پنل دارکوب

دیتابیس ابری چیست؟

دیتابیس ابری چیست؟

دیتابیس ابری نوعی از دیتابیس است که در محیط ابری دیپلوی شده و از طریق پلتفرم‌های ابری نیز قابل دسترس است. اصلی‌ترین مزیت دیتابیس ابری این است که هم از توانمندی‌های خود دیتابیس بهره می‌گیرد و هم از قابلیت‌های تکنولوژی پردازش ابری

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر این موضوع را مطرح کنیم باید بگوییم که دیتابیس ابری هم قابلیت ذخیره‌سازی، مدیریت و سازمان‌دهی اطلاعات «Structured ،Unstructured و Semi-Structured» را دارد و هم با توجه به قرارگیری در محیط ابری، از قابلیت‌هایی مانند مقیاس‌پذیری، چابکی (Agility)، سرعت و… برخوردار است. 

دیتابیس ابری می‌تواند در محیط‌های ابری هیبریدی و عمومی اجرا شود. جدای از دیتابیس ابری معمولا به آن دیتابیس‌ مدیریت شده (دیتابیس به عنوان سرویس یا DBaaS) نیز گفته می‌شود. 

در این مطلب از وبلاگ هم‌روش قصد داریم به صورت عمیق‌تر با دیتابیس‌های ابری یا دیتابیس‌های مدیریت‌شده آشنا شویم و مزایا آن را بررسی کنیم.

انواع دیتابیس ابری

درست مانند ساختارهای سنتی دیتابیس، دیتابیس ابری یا دیتابیس مدیریت‌شده نیز به دو دسته‌بندی رابطه‌ای و غیررابطه‌ای تقسیم می‌شود.

  • دیتابیس‌های رابطه‌ای: در دیتابیس‌های رابطه‌ای ما با مفاهیمی مانند جداول، ستون و سطرها روبرو هستیم. هر کدام از این موجودیت‌ها به نوعی در سازمان‌دهی و مرتب‌سازی اطلاعات به ما کمک می‌کنند. در واقع درک کارکرد هر کدام از این موارد به ما کمک می‌کند تا با ساختار درست‌تری نسبت به داده‌ها رفتار کرده و الگوی سازمان‌دهی آن‌ها را درک کنیم. همچنین برای کوئری گرفتن در دیتابیس‌های رابطه‌ای از زبان SQL استفاده می‌شود. از ویژگی‌های اصلی دیتابیس رابطه‌ای می‌توان به سازگاری بالا و قابل اطمینان بودن آن اشاره کرد. بهترین رویکرد برای ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌های ساختارمند استفاده از دیتابیس رابطه‌ای است. SQL Server ،MySQL ،PostgreSQL و Oracle از جمله پر استفاده‌ترین دیتابیس‌های رابطه‌ای هستند.   
  • دیتابیس‌های غیررابطه‌ای: هدف استفاده از دیتابیس‌های غیر رابطه‌ای یا NoSQL ذخیره‌سازی داده‌های غیرساختارمند مانند فایل‌های تصویری، سندهای متنی، داده‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و… است. در واقع در این ساختار از یک قاعده یا نظام یکپارچه پشتیبانی نمی‌شود و کاربران می‌توانند با حساسیت کمتری انواع مختلفی از داده‌ها را ذخیره کنند. بنابراین برای اپلیکیشن‌هایی که مشخصا قالب‌ داده‌ای خاصی را تعریف نکرده‌اند انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. MongoDB ،Redis ،Cassandra و Hbase از جمله پر استفاده‌ترین دیتابیس‌های رابطه‌ای هستند. 

چرا از دیتابیس ابری استفاده کنیم؟

حجم اطلاعاتی که به صورت روزانه تولید می‌شود زیاد است و یکی از چالش‌برانگیزترین کارها برای یک کسب‌وکار نیز نگهداری و مدیریت این حجم از داده است. از طرفی دیگر بنابر محدودیت‌هایی که دیتابیس‌های درمحل (On-Premis) دارند، نمی‌توانند نیازمندی‌های کسب‌وکارهای امروزی را برآورده کنند. 

برای مثال پردازش بلادرنگ داده‌ها یا Real-Time Data Processing یکی از نیازمندی‌های ضروری شرکت‌های امروزی است، که حل چالش‌ها و دردسرهای آن با رویکردهای سنتی بسیار سخت و نامطمئن است. 

دیتابیس‌های ابری و مدیریت‌شده در حل این چالش‌ها به شما می‌توانند کمک کنند. با افزایش مقیاس‌پذیری، سرعت، دسترسی‌پذیری و مقرون به صرفه بودن، شما می‌توانید تمام نیازمندی‌های مدرن یک اپلیکیشن را در رویکرد Managed Database بدست آورید. 

مزایا دیتابیس ابری یا دیتابیس‌ مدیریت‌شده

کاهش هزینه‌های عملیاتی

یکی از اصلی‌ترین مزایا و البته اهداف دیتابیس مدیریت‌شده کم کردن کارهای دستی برای مدیریت و نگهداری از دیتابیس‌ها در زیرساخت‌های فیزیکی و در محل است. در این حالت سرویس‌دهنده شما وظیفه دارد تا کارهایی مانند به‌روزرسانی، نگهداری، پشتیبان‌گیری و… را انجام داده و شما را درگیر این مسائل نکند. در نتیجه شما تنها باید روی ساختار دیتابیس خود نظارت داشته و نگران موضوعات دیگر نباشید. 

بهبود مقیاس‌پذیری و چابکی 

در محیط ابری برای پیاده‌سازی یک دیتابیس جدید تنها یک دقیقه زمان نیاز است. در واقع شما با چند کلیک می‌توانید دیتابیس خود را ایجاد کرده و به اپلیکیشن‌تان متصل کنید. این موضوع باعث می‌شود که شما بتوانید عملیات‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهید و ایده‌های‌تان را در کمترین زمان ممکن به واقعیت تبدیل کنید. همچنین تخصیص منابع جدید به دیتابیس و بهبود پرفورمنس آن در بلند مدت از طریق محیط ابری به سادگی قابل دسترس است. 

صرفه‌جویی در هزینه

از آنجایی که دیتابیس مدیریت‌شده بخشی از پردازش ابری است، مدل قیمت‌گذاری آن نیز از الگوی Pay-as-you-Go پیروی می‌کند. در نتیجه شما براساس میزان مصرف‌تان هزینه کرده و نیازی نیست که برای منابعی که قرار نیست مصرف کنید، هزینه‌ای پرداخت نمایید. 

امنیت

استخدام متخصصین حوزه دیتابیس کاری هزینه‌بردار و نسبتا چالش برانگیز است. اما در حوزه دیتابیس مدیریت‌شده شما نیازی به نگرانی از این موضوع ندارید. سرویس‌دهندگان ابری، عمدتا تیم دیتابیس داشته که روی امنیت و یکپارچگی دیتابیس‌های ابری نظارت کرده و در نتیجه، امنیت دیتابیس شما را بهبود می‌دهند. 

پایداری

ویژگی‌هایی مانند پشتیبان‌گیری خودکار، بازیابی لحظه‌ای، مدیریت رُخدادهای مختلف، مانیتورینگ و… همگی به صورت کامل در ایجاد یک وضعیت پایدار به شما کمک خواهند کرد. 

دیتابیس‌ مدیریت‌شده هم‌روش

یکی از پایدارترین و با تجربه‌ترین سرویس‌دهندگان دیتابیس ابری و مدیریت‌شده در ایران، هم‌روش است. هم‌روش با ارائه دیتابیس‌ مدیریت‌شده به کسب‌وکارهای مختلف این امکان را می‌دهد تا دیتابیس‌های SQL و NoSQL را در سریع‌ترین زمان ممکن پیاده‌سازی کرده و آن را براساس نیازهای اپلیکیشن، پیکربندی کنند. 

به‌روزرسانی آسان بدون Downtime، مقیاس‌پذیری خودکار، نرخ در دسترس بودن بالا و… از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های سرویس دیتابیس‌ مدیریت‌شده هم‌روش است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این سرویس به صفحه «دیتابیس مدیریت شده» مراجعه کنید. 

جمع‌بندی

مدیریت و نگهداری از دیتابیس همواره کاری چالش‌ برانگیز و سخت بوده و سازمان‌ها به خوبی با این چالش‌ها آشنا هستند. دیتابیس ابری با هدف حل این مشکلات و نرخ بالای در دسترس بودن یا Availability توسعه پیدا کرد. 

در این مطلب از وبلاگ هم‌روش با چیستی و مزایا دیتابیس ابری آشنا شدیم و ضرورت‌های استفاده از آن را درک کردیم. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *