بهترین کتاب‌های آموزشی داکر

بهترین کتاب‌های آموزش داکر

یادگیری و آموزش داکر می‌تواند به‌ روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد. برخی از افراد دیدن ویدیوهای آموزشی را دوست دارند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند سراغ مستندات رسمی بروند. اما کتاب روش دیگری است که برای بسیاری از افراد جذاب بوده و یادگیری را با آن کامل‌تر و بنیادی‌تر می‌بینند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این مطلب از وبلاگ هم‌روش قصد داریم شما را با پنج مورد از بهترین کتاب‌های آموزش داکر آشنا کنیم که براساس تجربیات دیگران بعد از مطالعه این کتاب‌ها، به‌خوبی توانسته‌اند با داکر آشنا شده و در پروژه‌های‌شان از آن استفاده کنند.

۱. The Docker Book

کتاب داکر بوک

اگر تا به حال چند بار شروع به یادگیری داکر کرده‌اید و نتوانسته‌اید با آن ارتباط برقرار کنید، نگران نباشید. کتاب The Docker Book با این هدف ساخته شده که به زبانی بسیار ساده و با توضیح مثال‌های مختلف، به شما داکر را آموزش دهد.

همچنین این کتاب برای کسانی که قصد دارند برای اولین بار وارد فرایند یادگیری داکر شوند بسیار مناسب است.

هر بخش از این کتاب ابتدا با توضیحات تئوری شروع می‌شود و سپس مثال‌های عملی آن را مطرح می‌کند. در نتیجه شما هم بنیاد مفهومی خوبی از داکر پیدا می‌کنید و هم می‌توانید در عمل از آن‌ها استفاده نمایید.

فهرست محتوایی کتاب The Docker Book شامل موضوعات متنوعی بوده که برخی از آن‌ها شامل این موارد است: مقدمه‌ای بر داکر، نصب داکر، کار با داکر ایمیج‌ها و مخازن، تستینگ با داکر، ایجاد سرویس با داکر، ارکستریشن با داکر کامپوز، کار با Docker Swarm، استفاده از Docker API و… .

۲. Docker in Action

کتاب داکر این اکشن

همانگونه که از نام کتاب (داکر در عمل) مشخص است، در این کتاب قرار است که شما به‌صورت کاملا عملی و با استفاده از مثال‌های دنیای واقعی، داکر را یاد بگیرید.

در این کتاب شما با موضوعات بسیار زیادی از جمله موارد زیر آشنا خواهید شد:

اجرا و کانتینرسازی برنامه‌ها در محیط داکر، دیپلوی یا مستقر کردن کانتینرها، استفاده از داکرهاب برای مدیریت ایمیج‌ها، تستینگ و توزیع اپلیکیشن‌ها و… .

از تمام این موارد می‌توان نتیجه گرفت که اگر قصد دارید بدون مقدمه از قابلیت‌های داکر استفاده کنید و به مفاهیم تئوری نیاز چندانی ندارید می‌توانید سراغ این کتاب بروید.

۳. Learning Docker

کتاب لرنینگ داکر

کتاب Learning Docker مختص به توسعه‌دهندگان وب نوشته شده است. در این کتاب با استفاده از مثال‌ها و چالش‌هایی که در دنیای اپلیکیشن‌های وب وجود دارد، داکر آموزش داده می‌شود. بنابراین اگر با توسعه وب آشنایی ندارید ممکن است مثال‌های آورده شده در این کتاب برای‌تان چندان ملموس نباشد.

در این کتاب تمام موضوعاتی که در فرایند توسعه اپلیکیشن و نیازمندی‌های آن برای داکر وجود دارد مطرح می‌شود: از نصب داکر، استفاده از داکرفایل و کار با ایمیج‌ها تا استفاده از قابلیت‌های داکرهاب و دیپلوی کردن اپلیکیشن‌ها.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب نیاز است که انتشارات Packt را نیز بررسی کنیم. این انتشارات بیشتر از اینکه هدفی برای نوشتن یک کتاب کامل و جامع داشته باشد، دنبال نوشتن کتاب‌هایی‌ست که کاربرد عملی مستقیم دارند. در نتیجه اغلب کتاب‌های انتشارات Packt سناریو محور هستند.

۴. Docker: Up and Running

کتاب داکر آپ & رانینگ

بعد از مطالعه هر کدام از ۳ کتاب قبلی، حال نیاز است که سراغ یک کتاب پیشرفته‌تر برویم. بنابراین اگر به دنبال کتابی برای یادگیری مباحث پیشرفته هستید Docker Up & Running می‌تواند به نیازهای شما پاسخ دهد.

همانطور هم که پیداست این کتاب برای مبتدی‌ها ابداً مناسب نبوده و در نتیجه نیاز است با پیش‌زمینه‌ای مناسب از داکر سراغ این کتاب بروید.

در این کتاب مفاهیم و مثال‌های عملی پیچیده از دنیای داکر معرفی خواهد شد که با الهام‌گیری از چالش‌های دنیای واقعی (در سطح کلان) جمع‌آوری شده‌اند.

۵. Docker Deep Dive by Nigel Poulton

کتاب داکر دیپ دایو

اگر به مطالعه بسیار عمیق یک تکنولوژی علاقه‌مند هستید و دوست دارید که دانش‌تان از آن تکنولوژی به حد اعلای خود برسد باید سراغ مجموعه کتاب‌های Deep Dive بروید. خوشبختانه این انتشارات برای داکر نیز کتاب Docker Deep Dive را معرفی کرده که در واقع از سیر تا پیاز داکر را آموزش می‌دهد.

از آنجایی که این کتاب جامع‌ترین کتاب داکر به حساب می‌آید می‌توان هم در سطح مبتدی و هم در سطح پیشرفته از آن استفاده کرد. بسیاری از متخصصان داکر از این کتاب به‌عنوان دیکشنری استفاده می‌کنند. به این معنا که اگر به چالشی برخورد کردند و نتوانستند در جایی راه‌حلی را پیدا کنند سراغ این کتاب می‌روند.

یکی از مشکلات این کتاب برای افراد مبتدی این است که بسیار جامع بوده و برای افرادی که می‌خواهند به سرعت حداقلی از داکر را یاد بگیرند بسیار خسته‌کننده خواهد بود.

در پایان

داکر از جمله مهمترین ابزارهای حوزه DevOps است که به مدیریت و استقرار اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه روش‌های مختلفی برای یادگیری داکر وجود دارد در این مطلب سعی کردیم تا شما را با ۵ مورد از بهترین کتاب‌های آموزشی داکر آشنا کنیم که براساس تجربیات دیگران، از مناسب‌ترین کتاب‌های حوزه داکر به‌شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *