ورود به پنل دارکوب

بکاپ ابری هم‌روش

بکاپ ابری چیست؟ || Cloud Backup

بکاپ ابری روشی نسبتا جدید برای بکاپ گرفتن از فایل‌های مهم و ضروری سازمان‌هاست. به‌صورت کلی بکاپ‌گیری به شما کمک می‌کند تا در صورت از دست دادن فایل‌ها، خراب شدن آن‌ها و یا حملات مختلف، دسترسی به فایل‌ها کاملا از بین نرفته و بتوان به‌صورت کامل و یا بخشی از آن را بازیابی کرد.

در روش‌های سنتی بکاپ‌گیری ما از هارد دیسک‌های فیزیکی و یا سرورهای اختصاصی استفاده می‌کردیم که چالش‌های مربوط به خود را داشت. برای مثال مقیاس‌پذیری یکی از این چالش‌ها بود. در این حالت وقتی که حجم فایل‌های پشتیبان شما افزایش پیدا کند، افزودن دیسک یا منابع جدید ممکن است که امکان‌پذیر نباشد و یا هزینه‌های بسیار بیشتری به شما اضافه کند.

اما بکاپ ابری با انعطاف‌پذیری بالا، پیاده‌سازی راحت و مقیاس‌پذیری به شما این قابلیت را می‌دهد تا به‌ ازای حجم داده‌ای که دارید هزینه کنید و نگرانی از بابت امنیت داده‌ها و مواردی از این دست نداشته باشید.

هم‌روش یکی از ارائه‌دهندگان سرویس بکاپ‌گیری ابری در ایران است که تمام مزایا سرویس‌های پشتیبان‌گیری ابری را به شما ارائه می‌دهد. برای مطالعه بیشتر امکانات و مزایا این سرویس می‌توانید مستندات سرویس بکاپ را مطالعه کنید.

در ادامه مطلب قصد داریم شما را با مزایا و معایب سرویس‌های پشتیبان‌گیری ابری آشنا کنیم و در نهایت به این نتیجه برسیم که آیا استفاده از این سرویس برای شما مناسب است یا خیر.

مزایا و ویژگی‌های بکاپ ابری

از آنجایی که سرویس بکاپ ابری براساس معماری Cloud پیاده‌سازی شده است، شما می‌توانید از مزایا و ویژگی‌های اصلی پلتفرم‌های ابری بهره ببرید. در زیر به برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پشتیبان‌گیری ابری خواهیم پرداخت:

  • ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری انواع فایل‌ها و قرارگیری روی دیتاسنترهای امن
  • دسترسی‌پذیری بالا به داده‌ها با کمترین downtime
  • مقیاس‌دهی خودکار براساس میزان دیسک استفاده‌ شده
  • امنیت بالا به نسبت سرویس‌های سنتی بکاپ‌گیری
  • تکثیر نسخه‌های پشتیبانی در بین دیتاسنترهای مختلف برای بالا بردن سطح دسترسی‌پذیری (Availability)
  • نسخه‌بندی فایل‌های بکاپ برای رهگیری تغییرات و بازگردانی‌ نسخه‌های خاص
  • هزینه محاسبه‌پذیر و مدل pay-as-you-go یا پرداخت به میزان استفاده
  • پشتیبانی ۲۴/۷ از سرویس‌های بکاپ‌گیری

انواع بکاپ ابری

انواع مختلف بکاپ‌ ابری - فول، افزایشی و ناهمسان

براساس مدل‌های پشتیبان‌گیری سه نوع بکاپ‌ ابری وجود دارد که هرکدام کاربرد و استفاده خاص خود را دارند:

بکاپ کامل یا Full backup

در حالت بکاپ کامل، از تمام داده‌ها در یک زمان خاص بکاپ گرفته می‌شود. در این حالت اگر مشکلی برای داده‌های‌تان پیش بیاید می‌توانید تمام آن‌ها را به‌صورت یکجا برگردانید. مشکلی که این نوع از بکاپ دارد این است که حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی را گرفته و این موضوع ممکن است هزینه‌بر باشد. از این نوع بکاپ معمولا در بازه‌های هفتگی یا دو هفته یکبار استفاده می‌شود.

بکاپ افزایشی یا Incremental backup

در بکاپ افزایشی تنها فایل‌هایی که نسبت به بکاپ قبلی تغییر کرده‌اند، پشتیبان‌گیری می‌شوند. این نوع از بکاپ‌گیری یکی از روش‌های بهینه بوده و فایل‌های تکراری را نادیده می‌گیرد. مشکل این نوع از بکاپ‌گیری در بازگردانی فایل‌هاست چرا که باید به‌صورت جداگانه برای هر مرحله از بکاپ صورت بگیرد. این نوع از بکاپ به‌صورت روزانه اتفاق می‌افتد.

بکاپ ناهمسان یا Differential backup

تفاوت این نوع از بکاپ با بکاپ افزایشی این است که در این حالت تنها از فایل‌هایی پشتیبان‌گیری می‌شود که بعد از بکاپ‌گیری کامل تغییر کرده است. از این نوع بکاپ‌گیری نیز به‌صورت روزانه استفاده می‌شود.

تفاوت بکاپ ابری و بکاپ محلی

بکاپ ابریبکاپ محلی
دسترسی‌پذیریبه‌واسطه اتصال به اینترنت دسترسی به داده‌ها از هر جایی امکان‌پذیر استدسترسی‌پذیری محدود (صرفا فیزیکی) به‌واسطه ذخیره‌سازی روی هارد دیسک یا شبکه محلی
امنیت دادهانتقال و دریافت اطلاعات کاملا رمزنگاری شدهبه‌صورت پیشفرض هیچ لایه امنیتی وجود ندارد مگر اینکه پیاده‌سازی شود
بازیابیبه‌دلیل امنیت بالا و کپی محتوا روی سرورهای مختلف، امکان بازیابی بیشتر استبستگی به پیاده‌سازی محلی داشته و در صورتی که روی مکان‌های مختلفی نسخه‌های متفاوت نگهداشته نشود امکان بازیابی محدود می‌شود
مقیاس‌پذیریمقیاس‌دهی به منابع ذخیره‌سازی به‌سادگی امکان پذیر استمقیاس‌پذیری محدود و نیاز به منابع فیزیکی بیشتری دارد
هزینهکنترل هزینه‌ها در این حالت بالا بوده و براساس میزان مصرف محاسبه می‌شودنیازمند سرمایه‌گذاری با پول اولیه است
خودکارسازیخودکارسازی بکاپ‌ها براساس شرایط و زمان‌بندی‌های خاص امکان پذیر استپیکربندی و مانیتور نیازمند انجام کارهای دستی است

معایب بکاپ ابری

معایب بکاپ ابری معایبی کلی نیست و به وضعیت و سناریویی که در آن پیاده‌سازی می‌شود وابسته است:

  • از آنجایی که دیتاها در بکاپ‌ ابری به یک سرویس‌دهنده شخص ثالث ارائه می‌شود ممکن است مشکلات امنیتی را براساس میزان حساسیت داده‌ها ایجاد کند. برای برخی از سازمان‌ها (خصوصا سازمان‌های دولتی) استفاده از چنین شکلی از بکاپ رویکرد مناسب و امنی نیست.
  • به نسبت رویکرد بکاپ محلی در برخی از حالت‌ها ممکن است هزینه‌بر باشد.

امکانات سرویس بکاپ ابری هم‌روش

سرویس بکاپ هم‌روش شامل امکانات زیر است:

  • بکاپ‌گیری‌ خودکار روزانه از دیسک اپ‌های دارکوبی
  • بکاپ لایه‌اپلیکیشن از دیتابیس‌های مدیریت‌شده شامل MinIO ،PostgreSQL ،MySQL ،MongoDB
  • امکان مشاهده و تغییر تنظیمات بکاپ‌گیری
  • بکاپ‌گیری دستی
  • مشاهده تاریخچه اجرای بکاپ‌ها
  • دانلود بکاپ‌ها از طریق فایل‌بروزر اختصاصی

در پایان

تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها یکی از بهترین رویکردها برای جلوگیری از هرگونه حادثه و مشکلی است که منجر به حذف داده‌ها می‌شود. روش‌های مختلفی برای بکاپ‌گیری نیز وجود دارد که یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها در دنیای مدرن استفاده از قابلیت‌های پلتفرم‌های ابری مانند هم‌روش برای استفاده از سرویس بکاپ‌ ابری است.

در این مطلب با بکاپ ابری آشنا شدیم و ویژگی‌ها، مزایا، معایب و تفاوت آن با روش‌های سنتی را بررسی کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *