ورود به پنل دارکوب

سرویس‌های ارائه‌دهنده ابر

فاکتورهای مهم در انتخاب ارائه‌دهنده ابری

انتخاب ارائه‌دهنده ابری یا Cloud Provider یکی از قسمت‌های نسبتا سخت در فرایند استقرار اپلیکیشن مورد نظر است. برای این موضوع فاکتورها و آیتم‌های مختلفی وجود دارد که بررسی کردن آن‌ها و درک نیازمندی‌های کسب‌وکارمان، باعث می‌شود تا شانس انتخاب ارائه‌دهنده مناسب بیشتر شود.

برای انتخاب یک ارائه‌دهنده مناسب، در این مطلب قصد داریم فاکتورهای مهمی را با همدیگر بررسی کنیم که اگر ارائه‌دهنده مورد نظر این موارد را دارا باشد، انتخاب خوبی برای استقرار و توسعه اپلیکیشن‌ها خواهد بود.

فاکتور اول: سازگاری با ساختار اپلیکیشن شما

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب ارائه‌دهنده ابری، سازگاری آن با ساختار و نیازمندی‌های اپلیکیشن شماست. در واقع ارائه‌دهنده ابری مورد نظر باید با استراتژی‌های توسعه، برنامه‌ریزی و استقرار اپلیکیشن شما سازگار باشد و در این زمینه برای‌تان محدودیتی ایجاد نکند.

برای کشف این موضوع و اطمینان از سازگاری نیاز است که به چند سوال اساسی در این زمینه پاسخ دهید:

  • آیا معماری، استانداردها و سرویس‌هایی که Cloud Provider مورد نظر ارائه می‌دهد با ساختار اپلیکیشن شما سازگاری دارد؟
  • پلن آینده و راه‌حل‌های نوآورانه آن‌ها برای آینده چیست؟
  • آیا نگاه آن‌ها در بلند‌مدت با نیازمندی‌ها و میزان پیشرفت شما در آینده سازگار است؟
  • شرکت‌های رقیب و مشابه شما از این ارائه‌دهنده استفاده می‌کنند؟ خروجی آن‌ها به چه شکلی بوده است؟
  • براساس نمونه کارها و مشتریانی که دارند، موفقیت‌آمیز عمل کرده‌اند؟

با پاسخ درست و دقیق به این پرسش‌ها و درک ساختار اپلیکیشن و نیازمندی‌های‌تان، مطمئنا می‌توانید به این نتیجه برسید که آيا ارائه‌دهنده مورد نظر می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند یا خیر!

فاکتور دوم: هزینه‌ها

در دنیای Cloud هزینه‌ها براساس میزان مصرف تعیین می‌شوند که اصطلاحا به آن Pay as you Go گفته می‌شود. شفافیت کامل ارائه‌دهنده در ارتباط با چگونگی محاسبه هزینه‌ها یکی از مسائل مهم در زمینه انتخاب Cloud Provider است.

اگر ارائه‌دهنده مورد نظر به نسبت دیگر سرویس‌دهندگان هزینه بسیار بالا یا بسیار پایینی را ارائه می‌دهد، باید تحقیق کنید که دلیل این موضوع چیست! برخی از سرویس‌دهندگان نیز در بازه‌های زمانی مختلف (مثلا سه ماه یک‌بار) بدون ارائه هیچگونه مستندی تعرفه‌ها را افزایش می‌دهند. این موضوع نیز برای کسب‌وکارها می‌تواند نگران‌کننده باشد.

به همین دلایل شفافیت چگونگی محاسبه هزینه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید به سادگی از آن چشم‌پوشی کنید.

فاکتور سوم: امنیت و پایداری

در زمان انتخاب ارائه‌دهنده مورد نظر باید از بالا بودن نرخ امنیت و پایداری آن‌ها مطمئن شوید. داده‌های بسیار زیادی قرار است روی ارائه‌دهنده بارگذاری شوند که برخی از آن‌ها از حساسیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که ارائه‌دهنده شما در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر نبوده و افراد متخصصی را برای مقابله با انواع خرابکاری‌ها در اختیار دارد.

همچنین در ارتباط با پایداری این نکته را در نظر داشته باشید که کسب‌و‌کار شما باید همواره در اختیار کاربران قرار بگیرد و مشکلات زیرساختی باعث نشود که از اپلیکیشن یا وبسایت‌تان از کار بیفتد. به همین دلیل پایداری و نرخ Uptime بالا از جمله فاکتورهای مهم در انتخاب یک ارائه‌دهنده ابری خواهد بود.

فاکتور چهارم: مقیاس‌پذیری

از مهم‌ترین مزیت‌های تکنولوژی‌های ابری موضوع مقیاس‌پذیری آن‌هاست. منظور از مقیاس‌پذیری این است که با بزرگ شدن پروژه شما و افزایش تعداد بازدیدکنندگان‌تان، زیرساخت‌ها بتوانند خود را تطبیق دهند و به‌صورت خودکار منابع جدیدی را به پروژه تخصیص بدهند.

ارائه دهنده سرویس ابری باید با مدیریت اپلیکیشن‌ها براساس تکنولوژی‌های مدرن ابری قابلیت مقیاس‌پذیری کامل را به شما ارائه دهند.

فاکتور پنجم: مهاجرت‌پذیری

تصور کنید که شما برای چندین سال است که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اید و برای اینکار از یک سرور اختصاصی یا ارائه‌دهنده ابری دیگر استفاده کرده‌اید. حال که قصد دارید به ارائه‌دهنده جدیدی مهاجرت کنید، باید ببینید که فرایند مهاجرت و انتقال ساده است یا خیر؟ مطمئنا عملیات ساده‌ای نخواهد بود و در این زمینه به کمک نیاز خواهید داشت.

ارائه‌دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید باید در این مسیر به شما کمک کند. اگر این ارائه‌دهنده چنین پیشنهادی را قبول نمی‌کند و مشاوره‌های لازم را در این زمینه به شما نمی‌دهد، پس بهتر است سراغ آن نروید. همواره ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که از قدم اول با شما همکاری کرده و به تیم فنی‌تان مشاوره می‌دهد.

فاکتور ششم: پشتیبانی و خدمات مشتری

هر اپلیکیشن در زمان‌های مختلفی ممکن است دچار مشکل شود و کاربران بسیاری را در یک بازه خاص از دست دهد. به همین دلیل ارائه‌دهندگان ابری باید پشتیبانی کاملی را ارائه دهند تا در شرایط حساس بتوانند به خوبی مشکلات شما را بررسی و حل کنند.

کیفیت پشتیبانی فنی و خدمات مشتری که ارائه‌دهنده ابری ارائه می‌دهد، بسیار مهم است. باید بررسی شود که آیا پشتیبانی ۲۴/۷ ارائه می‌شود و چه روش‌هایی برای تماس وجود دارد.

فاکتور هفتم: مانیتورینگ

بررسی وضعیت اپلیکیشن به صورت ۲۴/۷ کار غیرممکنی برای انسان‌هاست. به همین دلیل، نیاز است که با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های مانیتورینگ، به‌صورت ۲۴/۷ آن را زیرنظر گرفت.

یکی از شاخصه‌های مهم در انتخاب ارائه‌دهنده ابری پشتیبانی از ابزارهای مانیتورینگ و ارائه چنین سرویس‌هایی است. مانیتورینگ اهمیت بالایی داشته و به شما این امکان را می‌دهد که در صورت بروز کوچکترین مشکل برای اپلیکیشن‌تان، به‌سرعت از آن آگاهی پیدا کنید.

ارائه‌دهنده ابری هم‌روش

هم‌روش یکی از موفق‌ترین سرویس‌دهندگان ابری در اکوسیستم ایران است که تمام فاکتورهای گفته شده در این مطلب را در سطحی حرفه‌ای و سازگار با کسب‌وکارهای مختلف ارائه می‌دهد. محصولاتی مانند کوبرنتیز مدیریت شده، دیتابیس‌ مدیریت شده، مانیتورینگ و… توسط هم‌روش ارائه شده و هر کدام در زمینه مختلفی می‌توانند به توسعه کسب‌وکار شما کمک کنند.

مزایا استفاده از فناوری‌های ابری

استفاده از فناوری‌های ابری مزایای متعددی دارد که برخی از اصلی‌ترین این موارد را در زیر عنوان کرده‌ایم:

  1. انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری: فناوری ابری به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا منابع را بر اساس نیاز فوری خود افزایش یا کاهش دهند، این امر به ویژه برای کسب‌وکارهایی که دارای نوسانات مختلفی به لحاظ بازدید کاربران دارند، بسیار مفید است.
  2. کاهش هزینه‌ها: با استفاده از فناوری ابری، سازمان‌ها می‌توانند هزینه‌های مربوط به خرید، نگه‌داری و ارتقاء زیرساخت‌های فیزیکی خود را کاهش دهند. هزینه‌ها بر اساس مصرف واقعی (pay-as-you-go) محاسبه می‌شوند که این امر می‌تواند به کاهش هزینه‌های کلی کمک کند.
  3. پشتیبانی و بازیابی داده‌ها: اکثر ارائه‌دهندگان خدمات ابری راه‌حل‌های جامعی برای پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها ارائه می‌دهند، که می‌تواند در صورت بروز حوادث غیرمنتظره مانند حملات سایبری یا خرابی‌های فیزیکی، حیاتی باشد.
  4. به‌روزرسانی‌های خودکار: نرم‌افزارها و برنامه‌های موجود در فضای ابری به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شوند، بنابراین کاربران همیشه از آخرین ویژگی‌ها و بهبودهای امنیتی بهره‌مند می‌شوند.
  5. امنیت: ارائه‌دهندگان خدمات ابری اغلب استانداردهای امنیتی بالایی را پیاده‌سازی می‌کنند و از فناوری‌های پیشرفته برای حفاظت از داده‌ها و برنامه‌های مشتریان خود استفاده می‌کنند.
  6. تمرکز بر کسب‌وکار اصلی: با کاهش نیاز به مدیریت زیرساخت‌های IT، سازمان‌ها می‌توانند تمرکز بیشتری بر روی هسته کسب‌وکار خود و نوآوری‌های استراتژیک داشته باشند.
  7. همکاری آسان‌تر: فناوری ابری همکاری بین کارکنان را تسهیل می‌بخشد، زیرا افراد می‌توانند به راحتی و از هر مکانی به اسناد و برنامه‌ها دسترسی داشته باشند و آنها را به اشتراک بگذارند.
  8. پایداری محیطی: با کاهش نیاز به تجهیزات فیزیکی و بهینه‌سازی استفاده از منابع، فناوری‌های ابری می‌توانند به کاهش اثرات زیست‌محیطی کمک کنند.

جمع‌بندی

بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب ارائه‌دهنده ابری به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین پلتفرم را برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان انتخاب کرده و با اطمینان آن را پیش ببرید.

در این مطلب با ۷ فاکتور برای انتخاب یک Cloud Provider آشنا شدیم. امید است که با استفاده از این راهنما بهترین خروجی را برای کسب‌وکارتان تولید کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *