ورود به پنل دارکوب

رهنما کالج

رهنما کالج؛ در جست‌وجوی پشتیبانی پایدار و مستمر

برای آشنایی با رهنما کالج نیازی نیست گیک یا خوره حوزه کامپیوتر باشید. اگر کمی در فضای بوت‌کمپ و آموزش برنامه‌نویسی و دیجیتال مارکتینگ فارسی گشته باشید هم حتما اسم رهنما کالج به گوشتان خورده است.

«کار ما، کمک به افراد بااستعداد و باانگیزه‌ست برای ورود به مسیر شغلی مورد علاقه‌شون.» این جمله‌ای است که در سایت رهنما کالج درباره کار و ماموریت رهنما کالج می‌بینید.

رهنماکالج؛ از مسئولیت اجتماعی تا پلتفرمی برای آموزش مهارت‌های ورود به بازار کار

رهنما کالج هم مانند همه استارتاپ‌های دیگر از دل یک نیاز به ‌دنیا آمد. یکی از مشکلات همیشگی اکوسیستم استارتاپی ایران کمبود نیروی متخصص فنی و غیرفنی است. 

در واقع رهنما کالج در شروع کارش به وجود آمد تا نیروی متخصص به‌صورت کلی، و به‌صورت ویژه‌تر برای مجموعه رهنما تربیت کند.

پاییز ۱۳۹۵ بود که این ایده عملی شد و رهنما کالج کارش را با برگزاری بوت‌کمپ برنامه‌نویسی شروع کرد. در ابتدا فقط دوره

برنامه‌نویسی برگزار می‌شد؛ به‌طوری‌که هر سه دوره اول برگزار شده در رهنما کالج  بوت‌کمپ برنامه‌نویسی بود. 

 رفته‌رفته حوزه‌های تحت پوشش رهنما کالج گسترده‌تر شد.  سال ۹۷ دو دوره UX/UI برگزار شد و بعدتر هم دیجیتال مارکتینگ و ماشین لرنینگ هم به بوت‌کمپ‌ها اضافه شد.

بعد از برگزاری موفق چندین بوت‌کمپ برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ و… دیگر رهنما کالج به سطحی رسیده بود که بتواند به عنوان یک استارتاپ، و نه صرفاْ پروژه مسئولیت اجتماعی به کارش ادامه دهد. 

در همین دوره بود که ابتدا تیم فنی رهنما کالج به فکر راه‌اندازی چیزی شبیه به edX ایرانی افتاد. اما بعدتر خواسته‌های تیم محصول تیم فنی رهنما کالج را به این نتیجه رساند که بهتر است به سمت توسعه یک پلتفرم آموزشی متناسب با نیازهای خودش برود.

یاسین اروس‌خانی، مدیر فنی رهنما کالج،  یکی از کسانی است که از همان شروع کار همراه رهنما کالج بوده است؛ یاسین ابتدا به‌عنوان منتور دوره برنامه‌نویسی با رهنما کالج همکاری می‌کرد و الان مدیر فنی این کالج است. 

او درباره ارزش‌های رهنما کالج می‌گوید: «برای رهنما کالج مهم‌ترین چیز آدمان. آدما وقتی می‌آن اینجا باید حال خوبی داشته باشن. دوست داریم اینجا آدما چیزی رو تجربه کنن که دانشگاه بهشون نداده.»

پیاده‌سازی هسته اولیه پلتفرم و سایت رهنما کالج از مهر ۹۹  با سه نفر توسعه‌دهنده شروع شد. بهمن ۹۹ بود که اولین ورژن این پلتفرم بالا آمد. البته مانند هر استارتاپ‌ دیگری، در فرایند توسعه نیز تیم فنی رهنما کالج چالش‌های مختلفی را تجربه کردند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها برای‌شان تغییر زبان بک‌اند سرویس بود.

چالش‌های رهنما کالج

سال ۱۳۹۹ بالاخره سایت و پلتفرم رهنما کالج راه افتاده بود و کاربران می‌توانستند از خدمات آموزشی آن استفاده کنند. حالا دیگر رهنما کالج هفت هشت سرویس داشت که نیاز به استقرار و نگه‌داری مستمر داشت. اینجا چالش‌های جدیدتری برای تیم فنی رهنما کالج پیش آمد. از آنجایی که رهنما کالج ‌به‌جای استفاده از یک مخزن،‌ تقریباْ برای هر کدام از سرویس‌هایش کدبیس جداگانه داشت کار  نگه‌داری از سرویس‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شد.

آشنایی با هم‌روش؛ برون‌سپاری و اهمیت پشتیبانی در حوزه زیرساخت

تیم فنی رهنما کالج به‌دنبال بررسی راه‌حل‌های مختلف برای غلبه بر چالش‌هایش بود که از طرف یکی دیگر از کسب‌وکارها، که از مدت‌ها قبل بر روی هم‌روش بود، با هم‌روش آشنا می‌شوند. پس از ارتباط گرفتن با هم‌روش و انجام کارهای اولیه، فرایند انتقال رهنما کالج به زیرساخت هم‌روش انجام می‌شود.

یاسین اروس‌خانی درباره تجربه همکاری چند ساله با هم‌روش می‌گوید:

الان دیگه درگیر مسائل زیرساخت نیستیم. به نظر من در کار زیرساخت مسئله‌ای که خیلی مهمه پشتیبانیه و این یکی از مزیت‌های اساسی هم‌روش برای ما بوده.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *