ورود به پنل دارکوب

همکاریسنجاق و هم‌روش

همکاری سنجاق و هم‌روش؛ چابک‌سازی تیم فنی با سپردن بخش زیرساخت به هم‌روش

سنجاق، یک بازار آنلاین خدمات است که کارش را از سال 1396 آغاز کرد. سنجاق فرایند انتخاب متخصص در حوزه‌های گوناگون خدماتی را تسهیل می‌کند و بستری فراهم می‌کند تا خدمات بر اساس تجربه مشتری مقایسه شود و قیمت خدمات به‌صورت رقابتی تعیین شود.

خدماتی که در سنجاق ارائه می شود بسیار متنوع است. از نظافت منزل گرفته تا خدمات درمانی را می‌توانید در سنجاق بیابید. گستره کار سنجاق وقتی بیشتر به چشم می‌آید که تنوع شهرهای تحت پوشش را هم به این موارد اضافه کنیم.

 سنجاق هم مثل همه کسب‌وکارها در آغاز کارش با سختی‌هایی دست به‌گریبان بود؛ سختی‌هایی که حالا بدل به خاطرات شیرین ساختن و بزرگ کردن سنجاق شده‌اند. روزهای اولی که سنجاق کارش را شروع کرده بود مشتری به سنجاق زنگ می‌زد و مثلاً به دنبال یک تعمیرکار کولر می‌گشت؛ اپراتورهای سنجاق در میان زونکن‌هایی که پر از اطلاعات تعمیرکاران کولر بود می‌گشتند تا مورد مناسبی برای مشتری بیابند.

همین مدل شروع کار نشان می‌دهد که سنجاق از همان روزهای اول خود را به چشم یک سرویس می‌دید؛ سرویسی که به یک سایت یا اپلیکیشن وابسته نیست و می‌‌توان آن را مستقل از تکنولوژی هم تصور کرد.

چالش‌های سنجاق

از همان ابتدا مدل کسب‌وکار سنجاق بر این اساس بود که تا حد امکان نیروهای انسانی را در کمترین حد نگه دارد. دغدغه سنجاق این بود که بتواند خدماتش رو در مقیاس بزرگ و با تیم کوچک و چابک ارائه دهد؛ اما این تصمیم چالش‌هایی خاص خودش را دارد. ماجرا این بود که با رشد کسب‌وکار شما ناچارید تیم‌های فنی و غیرفنی خود را گسترش دهید. سنجاقی‌ها دو راه‌حل برای حل این مشکل در نظر داشتند.

همکاری سنجاق و هم‌روش

راه‌حل اولی که سنجاق به سراغش رفت استفاده از تکنولوژی‌ها و بهینه‌سازی در این حوزه بود. برای مثال در بسیاری از موارد برای اینکه از فشار کاری تیم پشتیبانی کم کنند به سمت پیاده‌سازی الگوریتم‌هایی رفتند که بخشی از کارهای انسانی را انجام دهد. علاوه بر این، در زمینه توسعه نرم‌افزار هم در انتخاب فریم‌ورک‌ها، انتخاب تکنولوژی و مواردی از این دست یکی از اولویت‌هایشان خودکارسازی فرایندها بود.

راه‌حل دوم سنجاق هم برون‌سپاری بخشی از وظایف فنی بود. در این جا بود که داستان رشد سنجاق با هم‌روش گره خورد.

آغاز همکاری با هم‌روش؛ کاهش هزینه‌ها و تمرکز بر روی توسعه کسب‌وکار

سنجاق در این مرحله به‌جای استخدام نیروهای جدید و تشکیل تیم به سراغ شرکت‌هایی رفت که کار تخصصی‌شان ارائه خدمات به شرکت‌های دیگر بود؛ این یعنی سنجاق به‌جای جذب نیروی جدید یک تیم ازپیش‌آماده را به کار گرفت. سنجاق از قبل با تیم هم‌روش و حوزه کارش آشنا بود. همین مسئله روند همکاری را سریع‌تر کرد.

در مرحله اول سنجاق CI/CD خودش را به هم‌روش آورد و بعدتر کل محیط استقرار (‌deployment) این شرکت به هم‌روش منتقل شد.

کار استقرار و نگه‌داری از زیرساخت‌ها کار پیچیده و هزینه‌بری است. با توجه به اینکه کار اصلی هم‌روش ایجاد و نگه‌داری از زیرساخت‌هاست، تیم سنجاق معتقدند که بار زیادی از روی دوش آن‌ها برداشته شده است.

حسین آیت، مدیر فنی سنجاق، درباره همکاری با هم‌روش می‌گوید:

«نگه‌داری محیط دیپلویمنت توسط یک نفر با وقتی که یک تیم بالغ این کار را انجام دهد بسیار متفاوت است. چون حتی اگر آن یک نفر مسلط به kubernetes باشد و بتواند یک کلاستر رو بالا بیاورد، همچنان بحث monitoring، logging، backup و مسائل دیگر وجود دارد که برای داشتنش به یک تیم نیاز دارید. برون‌سپاری این کار کمک می‌کند تا علاوه بر صرفه‌جویی در مسئله هزینه و بهبود کیفیت، هر کسب‌و‌کاری بر روی سرویس خودش، که هدف اصلی‌اش نیز هست، متمرکز شود و محصولش را رشد دهد.»

با برون‌سپاری بخش زیرساخت، سنجاق به هدفش که کوچک و چابک نگه داشتن تیم فنی‌اش بود هم رسید. یافتن افراد متخصص و اضافه کردن آن‌ها به تیم کار سخت و زمان‌بری است و با این روش سنجاق سختی‌های یافتن و جذب نیروها را نیز برای خود هموار کرده است. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *