ورود به پنل دارکوب

رویداد ایرناگ

معرفی رویداد ایرناگ

گروه‌های گردانندگان شبکه اینترنت (NOGs)، گروه‌های غیررسمی متشکل از اپراتورهای اینترنت هستند که در آن فعالان این حوزه به بحث درباره مسائل و چالش‌های مختلف مربوط به اینترنت می‌پردازند.بیشتر همایش‌ها و کنفرانس‌های این نهاد به‌صورت کشوری یا منطقه‌ای برگزار می‌شود. رویداد ناگ ایران یا ایرناگ نیز رویدادی است که با حضور فعالان حوزه اینترنت در ایران برگزار می‌شود و در آن متخصصان این حوزه به تبادل نظر درباره چالش‌های اینترنت در کشور می‌پردازند

تاریخچه ناگ

از همان روزهای اول همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت خلا کامیونیتی‌هایی که بشود در آن‌ها درباره چالش‌های این حوزه گفت‌وگو کرد احساس می‌شد.اولین تلاش‌ها برای ساختن چنین کامیونیتی در دهه ۱۹۹۰ در آمریکا آغاز شد. نهایتا سال ۱۹۹۴ بود که اولین گروه ناگ در این کشور تاسیس شد. در این سال فعالان حوزه اینترنت منطقه آمریکای شمالی در سن‌دیگو گرد آمدند و ناگ آمریکای شمالی (NANOG) را تشکیل دادند.

در آغاز اعضای این کامیونیتی بیشتر از طریق mailing list باهم در ارتباط بودند و کم‌کم به سمت برگزاری رویدادهای حضوری منظم و مستمر رفتند.

از آنجا که ناگ گروهی غیررسمی و غیرمتمرکز است، فعالان اینترنت در کشورها و مناطق جغرافیایی دیگر به فکر تشکیل گروه‌های مشابه افتادند.

ناگ در ایران

از همان ابتدا داشتن کامیونیتی‌ای از فعالان حوزه اینترنت از رویاهای فعالان این حوزه بود. از سال ۲۰۱۴ کم‌کم زمزمه‌هایی برای تشکیل ناگ مخصوص ایران در میان فعالان حوزه اینترنت شنیده می‌شد.

علاقه‌مندان تشکیل این کامیونیتی از هر فرصتی برای صحبت با دیگر فعالان حوزه اینترنت برای بحث درباره تشکیل ناگ ایران استفاده می‌کردند. 

پیش از تشکیل ناگ ایران، برخی از فعالان حوزه شبکه در رویدادهای ناگ حوزه منا (MENOG) شرکت می‌کردند تا با فرایندهای برگزاری رویدادهای ناگ آشنایی بیشتری پیدا کنند. 

در همایش دوم ال‌ای‌ارهای (Local Internet Registry) ایرانی که سال ۲۰۱۶ برگزار شد، این بحث‌ها به‌صورت جدی‌تر مطرح شد. یک‌سال بعد برخی از فعالان ایرانی حوزه اینترنت در رویداد MENOG 17 در مسقط عمان شرکت کردند تا با نحوه برگزاری رویدادهای ناگ بیشتر آشنا شوند و نهایتا در سال ۲۰۱۷ نخستین نشست ناگ ایران با عنوان «ایرناگ ۱» برگزار شد.

این رویداد با استقبال فعالان حوزه اینترنت مواجه شد. در همان نشست اول بیش از دویست نفر در این رویداد ثبت‌نام کردند و رویداد با ارائه ۶ سخنرانی در ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد.

پس از ایرناگ ۱ و با توجه به بحث‌ها و تبادل نظرهایی که در این رویداد مطرح شد ساختار ایرناگ نیز دستخوش تغییراتی شد.

امروز و بعد از تجربه برگزاری چهار رویداد موفق، کامیونیتی ایرناگ خود را برای برگزاری «ایرناگ ۵» آماده می‌کند. حالا دیگر ایرناگ رویدادی شناخته شده در میان فعالان حوزه اینترنت و اکوسیستم استارتاپی کشور است و رویداد به رویداد شاهد افزایش تعداد ثبت‌نام‌‌کنندگان، تعداد ارائه‌ها و اسپانسرهاست.

فعالیت‌های ایرناگ

فعالان ایرناگ تلاش می‌کنند تا بسترهای مختلفی برای تبادل نظر اعضای این کامیونیتی فراهم کنند. داشتن گروه‌های تخصصی در شبکه‌های اجتماعی مختلف تا برگزاری رویداد ایرناگ از مهم‌ترین فعالیت‌های این کامیونیتی است. تا به‌ امروز رویداد ناگ ایران چهار بار برگزار شده است. همایش بعدی این کامیونیتی با عنوان «ایرناگ ۵» قرار است ۲۸ دی‌ ماه امسال در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شود.

اهداف برگزاری ایرناگ

میلاد افشاری از موسسان ایرناگ در یکی از ارائه‌هایش درباره ایرناگ به تعدادی از اهداف این کامیونیتی اشاره می‌کند. لیستی از این موارد را در ادامه می‌بینید:

  • برگزاری حداقل یک رویداد در سال
  • به اشتراک‌گذاری اخبار و آپدیت‌های مربوط به صنعت تلکام و اینترنت
  • تبادل اطلاعات درباره best practiceهای این حوزه
  • بحث و تبادل اطلاعات درباره تکنولو‌ژی‌ها و پروتکل‌های جدید
  • ایجاد فضایی برای آموزش و یاد گرفتن اعضا از هم‌دیگر
  • بحث درباره چالش‌ها و مسائل مربوط به اینترنت

بخشی از رویداد ایرناگ به ارائه‌های فنی اختصاص دارد. پیش از برگزاری هر ایونت، برگزارکنندگان لیستی از موضوعاتی که قابلیت ارائه در رویداد را دارد منتشر می‌کنند. 

در ادامه فهرستی  از موضوعات فنی قابل ارائه در ایرناگ ۵ لیست شده است:

  • BGP Automation and Monitoring
  • Traffic Classification Using eBPF
  • Benefits of AI in Network Management
  • BGP Routing Security
  • Zero Trust Network and Cloud Security
  • Virtualized Network Stack
  • IPv6 Story in MTN Irancell
  • Real World Attacks on Service Providers
  • High Performance Networks
  • NetDevOps CI/CD Pipeline

همچنین لیست ارائه‌های رویداد «ایرناگ ۵» را در تصویر زیر می‌توانید ببینید:

لیست ارائه‌های فنی رویداد ایرناگ ۵

هم‌روش حامی رویداد ایرناگ ۵

هم‌روش از همان ابتدای شروع به کارش، به‌شیوه‌های مختلف با فعالان حوزه اینترنت در ارتباط بوده است و همواره از برگزاری رویدادهایی که باعث بهبود وضعیت این حوزه، و به‌صورت کلی فضای استارتاپی کشور، می‌شوند حمایت کرده است.

رویداد ایرناگ ۵ اولین همکاری هم‌روش با کامیونیتی ایرناگ نیست. در دوره قبلی این رویداد، هم‌روش علاوه بر حمایت مالی از رویداد، در بخش ارائه‌های فنی نیز حضور داشت. ویدئو ارائه فنی مهران خلدی، مدیر فنی هم‌روش، را می‌توانید از این لینک ببینید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *