ورود به پنل دارکوب

what is nextcloud

نکست کلود (Next Cloud) چیست؟

پلتفرم Nextcloud، فرآیند ذخیره‌کردن فایل‌های مهم و به‌اشتراک‌گذاشتن آن‌ها را به یکی از ساده‌ترین کارها برای تمام کاربران دنیا، تبدیل کرده است.

nextcloud logo

نکست کلود فضای ابری سریع، امن، مطمئن و راحتی در اختیار کاربران می‌گذارد که بتوانند همه داده‌های مهم خود را در آن‌جا ذخیره کنند، با دیگران به‌اشتراک بگذارند و همیشه به آن دسترسی کامل داشته باشند. حالا اگر دقیقا نمی‌دانید که نکست کلود چیست و چه تفاوتی با دیگر سرویس‌های مشابه دارد، تا انتهای این مطلب با ما بمانید تا با مهم‌ترین مزایا و کاربردهای نکست کلود آشنا شوید.

تاریخچه نکست کلود

در بهار سال 2016، «فرانک کارلیتچک» همراه با چند نفر از اعضای کمپانی ownCloud از این مجموعه خارج شدند و پلتفرم جدیدی برای فضای اشتراک‌گذاری داده‌ها ساختند.

پس از آن و در طی سه سال، خبرهایی راجع به یک بستر جدید ابری برای انتقال، ذخیره‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها، منتشر شد. 

در سال 2020، نسخه‌ کامل‌تری از این سرویس ابری در اختیار عموم قرار گرفت و موسسان این پلتفرم ابری، ادعا کردند که هدف آن‌ها، رقابت با بزرگترین غول‌های این حوزه مثل گوگل داکز و آفیس 365 است. ادعایی که به‌خوبی و در طی این سال‌ها، به آن عمل کردند.

در پاندمی سال 2020، تمام مجموعه‌های اداری و تجاری در سرتاسر دنیا، به سرویس‌های ابری برای برقراری ارتباط بهتر و سریع‌تر با اعضای مجموعه خود نیاز داشتند و در این‌جا بود که قابلیت‌های فوق‌العاده نکست کلود نمایان شد.

Nextcloud با کارایی فوق‌العاده خود، امکان میزبانی کنفرانس‌های ویدئویی با بیش از 10 نفر را در اختیار کاربران می‌گذاشت. تمام ویژگی‌های یک نرم‌افزار امن و قابل اطمینان را داشت و در کمتر از چند ماه، به انتخاب اصلی اغلب سازمان‌ها تبدیل شد.

از آن پس روند پیشرفت و موفقیت این سرویس ابری، به‌شدت سریع بود. در هر سال، نکست کلود به‌عنوان یکی از بهترین سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری متن باز، انتخاب می‌شد و در حال حاضر با ارائه قابلیت‌های بهتر و بیشتر نسبت به اغلب سرویس‌های مشهور فعلی دنیا مثل دراپ‌باکس یا گوگل درایو، به یکی از بهترین نرم‌افزارهای این حوزه، تبدیل شده است.

با وجود این توضیحات، این سوال مهم هم‌چنان وجود دارد که Nextcloud چیست؟

نکست کلود (Next Cloud) چیست؟

تمام تعامل‌های امروزی، بر پایه سرعت و امنیت بیشتر برنامه‌ریزی می‌شوند و دنیا، همیشه از داشتن یک پلتفرم امن‌تر، سریع‌تر و بهتر، استقبال می‌کند. در این شرایط است که سرویس ابری نکست کلود، به دنیا و کاربران آن معرفی شد.

نکست کلود یک پلتفرم متن‌باز و Self-Hosted است که امکان برقراری ارتباط، همکاری با دیگر اعضای تیم و به‌اشتراک‌گذاری داده، ذخیره‌سازی آن و دسترسی به داده‌های مهم از هر موقعیت مکانی و در هر زمانی را در اختیار کاربران می‌گذارد

روش کار این پلتفرم، درست مثل سرویس‌های بسیار مشهور این حوزه هم‌چون دراپ‌باکس یا گوگل درایو است. نکته مهم و اصلی این است که با استفاده از نکست‌کلود، داده‌های شما کاملا به دور از دسترسی مجموعه‌های تجاری قرار می‌گیرند و هیچ‌کس به جز شما و افرادی که به آن‌ها مجوز داده باشید، به فایل‌ها دسترسی نخواهند داشت.

nextcloud-app

این پلتفرم در مدت زمان بسیار کم حضور خود در دنیا، با ارائه قابلیت‌های کلیدی فوق‌العاده، توانست به یکی از بهترین گزینه‌ها برای دورکاری، برقراری ارتباط و ذخیره‌سازی داده‌ها تبدیل شود. امنیت بسیار بالا، قابلیت یکپارچه‌سازی فوق‌العاده، دسترسی‌پذیری عالی و مقرون به‌صرفه بودن، تنها بخشی از دلایل محبوبیت و مقبولیت این پلتفرم است.

از پلتفرم نکست کلود می‌توان در محیط‌های اداری و تجاری، آموزشی و علمی، دولتی و حتی برای کارهای شخصی و محدود، استفاده کرد. در واقع همه کاربران با هر میزان استفاده، می‌توانند این پلتفرم را امتحان کنند و با توجه به حجم کاری خود، آن را تغییر دهند. انعطاف‌پذیری عالی، یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های نکست کلود است.

چرا از Nextcloud استفاده می‌کنیم؟

تلاش برای یافتن بهترین و امن‌ترین سیستم به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها، همیشه یک چالش و دغدغه جمعی بوده است و یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از نکست کلود، امنیت فوق‌العاده‌ای است که در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

در واقع افرادی که می‌خواهند در یک فضای اشتراکی بسیار امن و مطمئن، اطلاعات مهم خود را با دیگر افراد تیم‌شان در میان بگذارند، باید از این سرویس استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از نکست کلود شامل موارد زیر هستند:

سرویس ابری متن باز

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این سرویس ابری، متن باز بودن آن است. شما هم به‌خوبی می‌دانید که تمام برنامه‌های متن باز، به‌راحتی در اختیار تمام کاربران دنیا قرار می‌گیرند و می‌توانید تمام بخش‌های کدنویسی آن را بررسی کرده و آن‌ها را با توجه به نیاز خود، تغییر دهید.

شفاف‌بودن تمام بخش‌های ساخت کد، امکان تغییر و تعدیل کدها برای سازگار شدن با نیاز هر کاربر و به‌اشتراک‌گذاری آن کدها، از مهم‌ترین دلایل برتری نکست کلود نسبت به دیگر پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ابری هستند.

از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این پلتفرم برای کاربران این است که نکست کلود درست مثل تمام برنامه‌های اوپن‌سورس، به یک فرد یا کمپانی خاص تعلق ندارد.

این پلتفرم کاملا غیر متمرکز بوده و یکی از مهم‌ترین دلایل قدرت و برتری نکست کلود، کامیونیتی غیر متمرکز و اشتراکی آن است

استفاده رایگان

یافتن روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها همیشه یک موضوع مهم است و کاربران برای استفاده از نکست کلود، به پرداخت هزینه اولیه نیاز ندارند. تنها هزینه مورد نیاز برای استفاده از این پلتفرم، هزینه فضای ذخیره‌سازی است که کاربر باید از سرویس‌دهنده وب، خریداری کند.

محبوب و پرطرفدار با پشتیبانی بالا

کامیونیتی فوق‌العاده نکست کلود، پشتیبانی بسیار خوبی از این پلتفرم دارد و محبوبیت این سرویس‌دهنده، باعث شده که افراد متبحر بیشتری از آن استفاده کنند. به همین خاطر، کاربران می‌توانند با خیال راحت این پلتفرم را امتحان کرده و از پشتیبانی جامعه اوپن‌سورس این سرویس، لذت ببرند.

نصب و استفاده راحت و انعطاف عالی

نصب نکست کلود بسیار ساده و سریع است و همه کاربران به‌سادگی می‌توانند آن را راه‌اندازی کنند. از سوی دیگر، Nextcloud انعطاف بسیار زیادی دارد و همه می‌توانند کدهای آن را به شکل مورد نیاز خود، تغییر دهند. این موارد نیز باعث محبوبیت و قدرت هر چه بیشتر این پلتفرم اشتراک‌گذاری داده‌ها شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های نکست کلود چیست؟

این پلتفرم جامع، ده‌ها ویژگی و قابلیت را در یک فضای واحد، در اختیار کاربران خود می‌گذارد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نکست کلود شامل این موارد هستند:

اشتراک‌‌گذاری داده‌ها

کاربران می‌توانند در نکست کلود فایل‌ها و اسناد مهم خود را با دیگر کاربران یا گروهی از افراد، به‌اشتراک بگذارند. برای دسترسی به هر فایل، مجوزهای مختلف تعریف کنند و هر نوع دستیابی به فایل‌ها را کنترل نمایند.

همکاری با دیگر افراد تیم

نکست کلود درست مثل اغلب پلتفرم‌های مشهور این حوزه، تمام ابزارهای مهم برای همکاری اعضای تیم در یک پروژه واحد را در اختیار کاربران خود گذاشته است. کاربران می‌توانند به‌صورت بلادرنگ (Real-Time) بر روی یک فایل کار کنند، کامنت‌‌های مختلف بگذارند و از آن مهم‌تر، فرآیند تغییرات هر فایل را با توجه به کاربر تغییردهنده، ردیابی نمایند.

پیام‌رسانی مبتنی بر وب، ارائه تقویم اختصاصی برای هر کاربر با قابلیت به‌اشتراک‌گذاری رویدادها، امکان مدیریت مخاطبان و ده‌ها ویژگی دیگر، باعث شده که فرآیند مدیریت پروژه‌ها در نکست کلود، سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر باشد.

امنیت فوق‌العاده

بدون شک امنیت بی‌نظیر نکست کلود، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم است. نکست کلود با به کار بردن مجموعه‌ای از ابزارهای امنیتی فوق‌العاده، یکی از بهترین و امن‌ترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری اسناد و داده‌ها است.

مواردی هم‌چون رمز دو مرحله‌ای، رمزنگاری فایل‌ها و امکان یکپارچه‌سازی با دیگر سرویس‌دهنده‌های احراز هویت، بخشی از اقدامات امنیتی نکست کلود هستند.

nextcloud-safety

یکپارچه‌سازی با سرویس‌های متنوع

یکی دیگر از دلایل محبوبیت و قدرت هر چه بیشتر نکست کلود این است که علاوه بر مزایا و ویژگی‌های بی‌نظیر خود، امکان ادغام و یکپارچه‌سازی با دیگر سرویس‌دهنده‌های خارجی را هم دارد.

بدین شکل، علاوه بر قابلیت‌های خود، امکان استفاده از دیگر مزایای فوق‌العاده سرویس‌ها و اپ‌های دیگر را هم در اختیار کاربران خود می‌گذارد. بنابراین هر کاربر می‌تواند از دیگر سرویس‌های مورد نیاز خود هم در کنار نکست کلود استفاده کرده و مجموعه‌ای از بهترین مزایای پلتفرم‌های متنوع را در اختیار داشته باشد.

دسترسی سریع و راحت از تمام دستگاه‌ها

طراحی فوق‌العاده پلتفرم نکست کلود به این هدف انجام شده است که همه کاربران، از هر جایی و با هر نوع دستگاهی، بتوانند به‌راحتی به نکست کلود دسترسی داشته باشند.

امکان استفاده از Nextcloud در انواع سیستم‌های دسکتاپ، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند، فراهم شده است. از سوی دیگر تمام سیستم‌عامل‌ها نیز به‌سادگی می‌توانند با این پلتفرم ارتباط برقرار کرده و کاربران به‌راحتی می‌توانند  در هر محیط نرم‌افزاری، از آن استفاده کنند.

مزایای عمده Nextcloud

علاوه بر تمام ویژگی‌های گفته شده، اجازه دهید که نیم‌نگاهی به مزایای اصلی نکست کلود بیندازیم:

یکپارچه‌سازی با مایکروسافت؛

اعلام سریع خطاهای امنیتی در نسخه تجاری؛

ارائه پلاگین‌های معتبر برای احراز هویت، بررسی جریان کاری و امنیت مجموعه‌های بزرگ؛

نظارت بر کارایی و پایداری سرورهای مجموعه؛

موتور جست‌وجوی متنی قدرتمند؛

بایگانی داده‌های لوکال و ریموت به‌صورت رمزنگاری شده؛

مقیاس‌پذیری بسیار بالا تا بیش از میلیون‌ها کاربر

تمام این موارد باعث شده‌اند که نکست کلود، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای استفاده شخصی یا تجاری باشد. با کمک این سرویس ابری، می‌توانید تمام داده‌های خود را در امن‌ترین محیط، با دیگر افراد به‌اشتراک بگذارید، پروژه‌های مهم و حساس خود را در یک فضای قابل اطمینان، ادامه دهید و در یک فضای دقیق و کامل، تمام جنبه‌های کاری خود را از راه دور، مدیریت نمایید.

ساخت سریع و راحت Nextcloud  در دارکوب

راه‌اندازی سریع و آسان، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های Nextcloud است. با وجود این برای کاربران ایرانی، یک روش سریع‌تر و راحت‌تر برای دسترسی به این پلتفرم ابری وجود دارد.

نکست‌کلاود هم‌روش

برای این کار، شما می‌توانید به‌راحتی در کنسول هم‌روش، به صفحه دارکوب بروید و از آن‌جا، فرآیند ساخت اکانت نکست کلود خود را آغاز نمایید. تمام جزئیات ساخت اکانت همراه با ارائه راه‌حل‌های دقیق و کامل برای ارورهای احتمالی، در این بخش وجود دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *