ورود به پنل دارکوب

نصب داکر دسکتاپ روی ویندوز

نصب داکر روی ویندوز

در مطالب قبلی با شیوه نصب داکر روی توزیع اوبونتو آشنا شدیم و حال در این مطلب قصد داریم با شیوه نصب داکر روی سیستم عامل ویندوز آشنا شویم. برای این‌کار از مستندات رسمی داکر استفاده خواهیم کرد و براساس آن، استانداردترین روش ممکن برای نصب داکر روی ویندوز را آموزش خواهیم داد.

برای نصب داکر روی ویندوز ما از Docker Desktop استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر این تنها روشی است که توسط خود داکر پشتیبانی و البته پیشنهاد می‌شود.

نیازمندی‌های سیستم

قدم اول برای نصب داکر روی ویندوز بررسی نیازمندی‌های سیستمی آن است. براساس این اطلاعات می‌توانید متوجه شوید که آیا کامپیوتر شما برای نصب داکر آماده است یا خیر؟

نیازمندی‌های ما برای نصب داکر دسکتاپ عبارت از موارد زیر است:

  • فعال بودن WSL (نسخه 1.1.3.0 یا بالاتر) – همچنین فعال بودن قابلیت Virtualization در قسمت BIOS سیستم
  • ویندوز 11 یا 10 – نسخه ۶۴ بیتی
  • ۴ گیگابایت RAM

نکته: برای نصب داکر ما هم می‌توانیم از طریق WSL اقدام کنیم و هم Hyper-V. اینکه از چه حالتی استفاده کنید به نیازمندی‌های شما بستگی دارد. اما روش پیشنهادی استفاده از WSL یا همان Windows Subsystem for Linux است.

برای فعال کردن WSL روی ویندوز کافی‌ست Turn windows features on or off را در قسمت Search ویندوز جستجو کرده و گزینه Windows Subsystem for Linux را فعال کنید. بعد از کلیک روی گزینه OK از شما درخواست می‌شود که سیستم را راه‌اندازی کنید. در نهایت WSL شما فعال شد. برای مطالعه بیشتر این موضوع می‌توانید به مستندات رسمی مایکروسافت مراجعه کنید.

نصب Docker Desktop روی ویندوز

برای نصب داکر دسکتاپ روی ویندوز، دو روش وجود دارد. استفاده از نسخه نصبی و خط فرمان. مزیتی بین این دو حالت وجود نداشته و با هر حالتی که راحت هستید می‌توانید پیش بروید.

نصب داکر دسکتاپ – نسخه نصبی

  1. ابتدا آخرین نسخه داکر دسکتاپ را از طریق این لینک دانلود کنید.
  2. پس از دانلود، آن را اجرا کنید و مراحل نصب را پیش ببرید. به صورت پیشفرض داکر در مسیر C:\Program Files\Docker\Docker نصب می‌شود.
  3. در مرحله‌ای از فرایند نصب از شما پرسیده می‌شود که بین WSL 2‌ و Hyper-V کدام حالت را انتخاب می‌کنید. WSL 2 را انتخاب کرده و به مسیرتان ادامه دهید. اگر روی سیستم شما تنها یکی از این دو حالت فعال باشد، داکر از شما این سوال را نخواهد پرسید.

اگر کاربری که قرار است از داکر استفاده کند غیر از کاربر ادمین است، نیاز است که کاربر مورد نظر را به گروه docker-users اضافه کنید. برای اینکار موارد زیر را انجام دهید:

۱. به عنوان کاربر administrator وارد Computer Managment شوید.

۲. وارد مسیر زیر شوید:

<code><strong> Local Users and Groups > Groups > docker-users</strong>

۳. روی docker-users کلیک راست کرده و Add to Group را انتخاب کنید.

۴. حال کاربر مورد نظر را انتخاب و اضافه کرده و در نهایت سیستم را Restart کنید.

نصب داکر دسکتاپ – خط فرمان

برای نصب داکر دسکتاپ از طریق خط فرمان، ابتدا نیاز دارید که فایل نصبی گفته شده را دانلود کنید و سپس دستور زیر را اجرا نمایید:

اگر از PowerShell استفاده می‌کنید دستور زیر را وارد کنید:

Start-Process 'Docker Desktop Installer.exe' -Wait install

اگر از محیط CMD استفاده می‌کنید دستور زیر را وارد کنید:

start /w "" "Docker Desktop Installer.exe" install

در صورت نیاز، برای افزودن کاربر مورد نظر به docker-users دستور زیر را وارد کنید:

net localgroup docker-users <users>/add 

سرویس اشتراک داکر

بعد از باز کردن Docker Desktop نیاز است که سرویس اشتراک داکر خود را تایید کنید. استفاده از داکر برای شرکت‌های کوچک (۲۵۰ نفر کمتر) رایگان است. همچنین استفاده از داکر برای مصارف شخصی، آموزشی و پروژه‌های غیرتجاری و متن‌باز نیز رایگان است.

اگر هیچکدام از شرایط گفته شده را ندارید نیاز است که از اشتراک‌های غیر رایگان داکر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این موضوع به صفحه Docker Desktop Subscription Service Agreement مراجعه کنید.

برای نهایی شدن فرایند نصب، شرایط را Accept کرده و وارد اپلیکیشن اصلی شوید.

جمع‌بندی

نصب و پیاده‌سازی داکر دسکتاپ روی ویندوز بسیار ساده بوده و نیازی به دانش فنی ندارد. به همین دلیل افرادی که قصد یادگیری داکر را دارند در قدم اول برای نصب داکر مشکلی نخواهند داشت.

در این مطلب شما را با شیوه نصب داکر دسکتاپ روی ویندوز با استفاده از فایل نصبی و همچنین محیط خط فرمان آشنا کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *