ورود به پنل دارکوب

نصب داکر روی اوبونتو

نصب داکر روی اوبونتو

داکر یک ابزار محبوب برای توسعه و استقرار اپلیکیشن‌ها در پکیج‌هایی است که با عنوان کانتینر شناخته می‌شوند. بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های امروزی در جریان توسعه اپلیکیشن‌های‌شان از داکر استفاده کرده و بسیاری از چالش‌های‌شان را با استفاده از این تکنولوژی حل می‌کند.

در این مطلب مقدماتی از وبلاگ هم‌روش قصد داریم روش‌های مختلف برای نصب داکر روی توزیع اوبونتو را معرفی کنیم. مخاطبین این مطلب افرادی هستند که به تازگی قصد ورود به دنیای داکر و کانتینرها را دارند.

روش‌های مختلف برای نصب داکر روی اوبونتو

نسخه رسمی داکر که برای لینوکس توسعه پیدا کرد یک داکر مبتنی بر ترمینال بود که امروزه نیز توسط بیشتر افراد حوزه DevOps مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نسخه Docker Desktop که یک نسخه گرافیکی از داکر است ابتدا تنها برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و MacOS عرضه شد، اما از سال ۲۰۲۲ برای لینوکس نیز عرضه شده و حال می‌توان از آن هم استفاده کرد.

در این مطلب قصد داریم با شیوه نصب هر دو حالت آشنا شویم. در نتیجه براساس نیازمندی‌ها و سطح دانش خودتان می‌توانید یکی از این روش‌ها را برای نصب داکر روی اوبونتو انتخاب کنید. اگر فردی هستید که کار کردن با محیط ترمینال را دوست دارید، بهتر است از نسخه CLI داکر استفاده کنید و اگر از جمله دوستداران رابط گرافیکی هستید می‌توانید سر وقت Docker Desktop بروید.

در این مطلب ما از اوبونتو نسخه 22.04 استفاده خواهیم کرد. نسخه اوبونتو شما نیز باید 18.04 به بالا باشد.

نصب Docker Engine روی اوبونتو

اصلی‌ترین ابزاری که برای کار با داکر روی اوبونتو نیاز دارید Docker Engine است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که Docker Engine روی تمام توزیع‌ها قابل نصب بوده و مختص به اوبونتو نیست. حتی نصب کردن آن روی سرورهای اوبونتو در محیط‌ ابری نیز امکان‌پذیر است.

برای نصب Docker Engine ما می‌توانیم به سه روش عمل کنیم، که هر کدام از این روش‌ها نیز در ادامه آموزش داده خواهند شد.

  • استفاده از مخزن رسمی و دستور apt
  • استفاده از پکیج دبیان (deb)
  • استفاده از اسکریپت نصب خودکار

نصب Docker Engine با استفاده از دستور apt (پیشنهادی)

بهترین روش برای نصب داکر انجین استفاده از مخزن رسمی پروژه و نصب آن با استفاده از دستور apt در محیط اوبونتو و توزیع‌های مبتنی بر آن است.

برای انجام این کار نیاز است که مخزن داکر را به توزیع اوبونتو خود معرفی کنیم. در این فرایند نیاز به نصب کردن چند ابزار دیگر مانند ca-certificates و curl نیز وجود دارد که در زیر می‌توانید دستورات مرتبط با آن را مشاهده کنید.

sudo apt-get update
sudo apt-get install ca-certificates curl
sudo install -m 0755 -d /etc/apt/keyrings
sudo curl -fsSL https://download.docker.com/linux/ubuntu/gpg -o /etc/apt/keyrings/docker.asc
sudo chmod a+r /etc/apt/keyrings/docker.asc

در قدم بعدی نیاز است که مخزن اصلی داکر را به اوبونتو اضافه کنیم. برای انجام اینکار دستورات زیر را وارد کنید:

# Add the repository to Apt sources:
echo \
  "deb [arch=$(dpkg --print-architecture) signed-by=/etc/apt/keyrings/docker.asc] https://download.docker.com/linux/ubuntu \
  $(. /etc/os-release && echo "$VERSION_CODENAME") stable" | \
  sudo tee /etc/apt/sources.list.d/docker.list > /dev/null
sudo apt-get update

در مرحله بعدی وارد فاز نصب کردن خود داکر و Docker CLI می‌شویم. برای انجام اینکار دستور زیر را وارد کنید تا فرایند نصب شروع شود:

$ sudo apt-get install docker-ce docker-ce-cli containerd.io docker-buildx-plugin docker-compose-plugin

در نهایت برای تایید موفقیت آمیز بودن عملیات می‌توانید دستور زیر را وارد کنید:

$ sudo docker run hello-world

این دستور یک ایمیج را دانلود کرده و داخل کانتینر آن را اجرا می‌کند. hello-world نام ایمیج مد نظر ماست. اگر پیام تایید و موفقیت را دریافت کردید، بدانید که داکر به خوبی روی توزیع شما نصب شده است.

نصب داکر با استفاده از پکیج دبیان

روش دیگری برای نصب داکر استفاده از پکیج دبیان آن است. اما مشکلی که با این حالت وجود دارد این است که در زمان آپدیت داکر نیاز است که تمام مراحلی که در ادامه ذکر خواهد شد را مجددا انجام دهید. برای پیدا کردن پکیج‌های مرتبط با داکر می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید.

براساس نسخه‌ای که نیاز دارید پکیج مورد نظر را انتخاب کرده و آن را یا از طریق مرورگر و یا از طریق دستور curl در ترمینال دانلود کنید:

$ curl https://download.docker.com/linux/ubuntu/dists/$(lsb_release --codename | cut -f2)/pool/stable/$(dpkg --print-architecture)/docker-ce_<DOCKER_VERSION>~3-0~ubuntu-focal_amd64.deb -o docker-ce.deb
$ curl https://download.docker.com/linux/ubuntu/dists/$(lsb_release --codename | cut -f2)/pool/stable/$(dpkg --print-architecture)/docker-ce-cli_<DOCKER_VERSION>~3-0~ubuntu-focal_amd64.deb -o docker-ce-cli.deb
$ curl https://download.docker.com/linux/ubuntu/dists/$(lsb_release --codename | cut -f2)/pool/stable/$(dpkg --print-architecture)/containerd.io_<CONTAINERD_VERISON>-1_amd64.deb -o containerd.deb

بعد از دانلود پکیج‌های مورد نظر، با استفاده از دستور apt می‌توانید آن‌ها را نصب کنید:

$ sudo apt install ./docker-ce.deb ./docker-ce-cli.deb ./containerd.deb

نصب داکر با استفاده از اسکریپت نصب خودکار

ساده‌ترین روش برای نصب داکر استفاده از اسکریپت نصب خودکار داکر است. برای استفاده از این حالت ابتدا اسکریپت رسمی را دانلود کنید:

$ curl -fsSL https://get.docker.com -o get-docker.sh

سپس با استفاده از دستور زیر آن را اجرا نمایید:

$ sudo sh get-docker.sh

نصب Docker Desktop روی اوبونتو

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، Docker Desktop نسخه گرافیکی داکر است، بنابراین اگر به استفاده از رابط متنی داکر تمایلی ندارید می‌توانید از این نسخه استفاده کنید.

داکر دسکتاپ اولین بار برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک منتشر شد و سپس نسخه‌‌ای از آن در سال ۲۰۲۲ برای لینوکس نیز منتشر شد.

این نکته را در نظر داشته باشید که داکر دسکتاپ به صورت مستقل روی لینوکس اجرا نشده و از یک ماشین مجازی یا VM استفاده می‌کند. به همین دلیل ایمیج‌هایی که قبلا روی Docker Engine قرار گرفته‌اند از طریق Docker Desktop قابل دسترس نیستند.

در ادامه با شیوه نصب داکر دسکتاپ در لینوکس آشنا خواهیم شد.

در قدم اول نیاز است که مخازن داکر را به توزیع اضافه کنیم. در مراحل قبلی با چگونگی انجام این کار آشنا شدیم.

حال نیاز است که آخرین نسخه Docker Desktop که یک پکیج .deb است را دانلود کنیم. برای اینکار روی این لینک کلیک کنید.

در نهایت برای نصب پکیج دانلود شده دستورات زیر را اجرا کنید:

$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install ./docker-desktop-<version>-<arch>.deb

در نهایت داکر دسکتاپ روی توزیع شما نصب شده و می‌توانید از قسمت App Launcher آن را مشاهده کنید.

داکر دسکتاپ در محیط اوبونتو

با نصب داکر دسکتاپ شما به docker compose و kubectl نیز از طریق ترمینال دسترسی خواهید داشت.

در پایان

داکر یکی از مهمترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیای توسعه نرم‌افزار است که توسط بسیاری از تیم‌ها استفاده می‌شود. در واقع یادگیری و استفاده از داکر در حال حاضر یکی از واجبات بوده و نیاز است که حتما روی آن کار کنید.

در این مطلب از وبلاگ هم‌روش با چیستی شیوه نصب داکر در محیط‌های مختلف روی توزیع اوبونتو آشنا شدیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *