ورود به پنل دارکوب

minIO چیست؟

minIO چیست؟

Object storage که به آن object-based storage نیز می‌گویند یکی از روش‌های نگه‌داری از داده‌هاست. در این روش واحدهای مجزایی به نام object وجود دارد که در فرایند ذخیره‌سازی و تغییرات روی آن‌ها اعمال می‌شود. 

در این مقاله قرار است با مفهوم object storage و یکی از مشهورترین پلتفرم‌های آن، یعنی MinIO آشنا شویم.

لوگوی MinIOObject Storage چیست؟‌

Object Storage یا ذخیره‌سازی اشیا، یکی از روش‌های نگه‌داری و ذخیره‌ی داده‌های بدون ساختار است. این داده‌ها معمولا از جنس داده‌هایی هستند که یک بار تولید شده‌اند اما قرار است بارها مورد استفاده قرار گیرند. این داده‌ها می‌توانند در فرمت‌های مختلفی مانند فیلم‌، عکس‌، فایل‌های موسیقی و همچنین فایل‌هایی باشند که در ارتباطات آنلاین استفاده می‌شوند.

در Object Storage ، دیتاها به واحدهای (object) مختلفی تقسیم می‌شوند و فرایند ذخیره‌سازی در یک محیط مسطح و بدون ساختار انجام می‌شود. در این روش، هر object شامل موارد زیر است :

  • داده‌ها
  • متادیتا
  • شناسه منحصربه‌فرد

به‌صورت کلی می‌توان گفت که در Object Storage، اجزای مختلف یک داده با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در نهایت به‌صورت یک object یا شئ درون یک استخر ذخیره‌سازی (storage pool) ذخیره می‌شوند.

 دسترسی به این داده‌ها نیز چندان سخت نیست. برای دسترسی لازم است از یک شناسه منحصر به فرد و متادیتا استفاده شود تا امکان دسترسی به object موردنظر به راحتی فراهم شود. داده‌ها می‌توانند با استفاده از APIهای RESTful، HTTP در دسترس قرار گیرند.

یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سوالات درباره روش Object Storage لزوم استفاده از آن است. شاید برای شما سوال باشد که این روش چه مزایایی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟

چرا از پلتفرم‌های object storage استفاده می‌کنیم؟

در پاسخ به این سوال می‌توان به سرعت بسیار بالا و توانایی مدیریت حجم‌های بسیار زیاد داده با استفاده از روش object storage در مقایسه با روش‌های سنتی‌تر اشاره کرد. دقت کنید که وقتی اینجا از حجم‌های بسیار بالا صحبت می‌کنیم، اندازه‌های بسیار بزرگ تا بتابایت و اگزابایت (البته در صورت داشتن فضای کافی بر روی دستگاه موردنظر) است که برای ارائه برخی از خدمات و برنامه‌های مختلف این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

MinIO چیست؟

MinIO یک سیستم Object Storage متن‌باز است که با استفاده از آن می‌توان داده‌های بدون ساختار را در فضای ابری و همچنین در سرور‌های محلی ذخیره کرد.

MinIO-logo

از این سیستم می‌توان به‌عنوان جایگزینی برای سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی مانند NAS و SAN استفاده کرد. همچنین این سیستم می‌تواند در برنامه‌های ابری محلی که نیاز به Object Storage دارند، به‌صورت یکپارچه در دسترس و مورد استفاده قرار گیرد.

از مزایای سیستم Minio می‌توان به مواردی همچون ارائه مقیاس‌پذیری بالا، پشتیبانی از ساختارهای Cloud Native مانند Kubernetes، Docker و OpenShift با پایداری بالا، کارایی بهتر و همچنین انعطاف‌پذیری و هزینه کم نام برد.

در ادامه برای درک بهتر این مفهوم با ارائه یک مثال به توضیح بیشتر خواهیم پرداخت:

Minioیک سیستم object storage بومی ابری است که برای ذخیره‌سازی objectهای دیتامحور بدون ساختار مانند تصاویرِ ، ویدیوها، سندها و انواع فایل‌های مختلف طراحی شده است. از آنجایی که این فناوری مقیاس‌پذیری بالایی دارد ، کاربردهای آن هم طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. این کاربردها می‌تواند از پروژه‌های توسعه‌دهندگان کوچک تا پیاده‌سازی‌های بزرگ در سطح شرکتی را شامل شود.

ویژگی‌های MinIO

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Minio ، قابلیت مقیاس‌پذیری افقی است. به این معنی که با استفاده از این سیستم، می‌توان متناسب با افزایش نیازهای ذخیره‌سازی خود، nodeهای ذخیره‌سازی بیشتری را به سرورهای خود اضافه کرد. این ویژگی، Minio را به یک راه‌حل با انعطاف‌پذیری بالا تبدیل می‌کند که می‌تواند با طیف گسترده‌ای از نیازهای محیط کاری منطبق شود و نیازهای مختلفی را حل کند.

از سوی دیگر، Minio با کارایی بالا، سرعت بسیار زیاد و توان عملیاتی بسیار بالا طراحی شده است. این سیستم، معماری توزیع‌شده دارد که اجازه ذخیره‌سازی داده را در بین چندین node می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود سرعت دسترسی و پایداری در برابر خطاهای سخت‌افزاری افزایش پیدا کند.

افزون بر این، ویژگی دیگر Minio ، سازگاری آن با طیف گسترده‌ای از معماری‌های Cloud Native، ازجمله Kubernetes، Docker و OpenShift، است. این ویژگی باعث می‌شود ترکیب جریان‌های کاری موجود و استقرار آن‌ها در انواع پلتفرم‌های مختلف، با سهولت بیشتری انجام شود.

بنابراین و به‌طور کلی می‌توان گفت که به‌طور کلی، MinIO یک سیستم ذخیره‌سازی اشیا منبع‌باز و قدرتمند است . این سیستم برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان راهکار ذخیره‌سازی مقرون به صرفه، مقیاس‌پذیر با کارآمدی بالا برای دیتاهای بدون ساختار ارائه می‌کند و از این روی بسیار مورد توجه این سازمان‌ها قرار گرفته است.

مزایای MinIO

MinIO برای ذخیره‌سازی شیء چندین مزیت دارد. چند مورد از این مزایا عبارتند از:

عملکرد بالا

طراحی MinIO به گونه‌ایست که این سیستم می‌تواند داده‌های بدون‌ ساختار را با تاخیر بسیار کم و توان عملیاتی بالا ارائه کند. استفاده از یک معماری توزیع‌شده که داده‌های مختلف را در سرورهای متعدد تکرار می‌کند باعث می‌شود که خطر از دست دادن یا قطعی داده کاهش پیدا کند و از این رو مورد توجه مشتریان قرار گیرد.

مقیاس‌پذیری بالا

قابلیت مقیاس‌پذیری بالای MinIO می‌تواند برای پاسخگویی به نیازهای متغیر ذخیره‌سازی استفاده شود. این سیستم برای شرکت ها و توسعه‌دهندگانی که نیاز به ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیر دارند ، راه‌حلی ایده‌آل و مطلوب است

مقرون به‌صرفه

 از آنجایی که MinIO متن‌باز است و بر روی سخت‌افزارهای عمومی قابل اجراست، یک راه‌حل مقرون به‌صرفه و کم‌هزینه برای ذخیره‌سازی به شمار می‌رود. طراحی ماژولار minIO به کاربران اجازه می‌دهد که از سطوح کوچک شروع کنند و به مرور زمان بزرگ و بزرگتر شوند. این مسئله هزینه‌های اولیه را کاهش می‌دهد  و بسیار مقرون به صرفه‌است.

سازگاری بالا با فضای ابری و Cloud-Native بودن

MinIO با طیف گسترده‌ای از معماری‌های Cloud-Native مانند Kubernetes، Docker و OpenShift سازگار است . این ویژگی باعث می‌شود که به راحتی در جریان کارها و جایگاه‌های زیرساختی مختلف قابل استقرار باشد.

MinIO and Kubernetes

MinIO و مسئله امنیت

Minio ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند رمزگذاری سمت سرور، کنترل دسترسی و سیاست‌های bucket را فراهم می‌کند. این مسأله باعث می‌شود که داده‌ها در برابر دسترسی غیرمجاز و حذف تصادفی کاملا محافظت شوند و از این رو می‌توان گفت سیستم امنیت Minio بسیار کارآمد است.

به طور کلی می‌توان گفت که Minio یک Object Storage قدرتمند و قابل ‌اعتماد است که برای داده‌های بدون ساختار شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان راهکار ذخیره‌سازی مقرون به صرفه، با مقیاس‌پذیری و عمکلرد بالا ارائه می‌کند.

S3چیست؟

بد نیست که اینجا اشاره‌ای هم به s3 داشته باشیم.

Amazon S3 یا (Simple Storage Service)، یک سرویس ذخیره‌سازی ابری محبوب است که توسط AWS ارائه می‌شود.

این سرویس به مشتریان اجازه می‌دهد تا داده‌ها را در فضای ابری ذخیره و بازیابی کنند. یکی از ویژگی‌های S3 قابلیت انتقال داده‌های بزرگ به‌صورت سریع و مطمئن است . با این حال ممکن است برخی سازمان‌ها به دلایل مختلف، از جمله هزینه‌های بالا، چندان مایل به استفاده از S3 نباشند.

Amazon S3 logo

در این شرایط است که Minio وارد می‌شود. همانطور که بالاتر نیز گفته شد، Minio به عنوان یک Object Storage با قابلیت توزیع‌شوندگی و کارآمدی بالاست که با API آمازون S3 سازگار است. از آنجایی که این سیستم، سیستمی متن‌باز است ، شما می‌توانید آن را بر اساس نیاز خود شخصی‌سازی و پیکربندی کنید. همچنین این پلتفرم می‌تواند به‌راحتی با دیگر فناوری‌های ابری مانند Kubernetes و سایر فناوری‌های بومی ادغام شود.

همچنین Minio می‌تواند ویژگی‌هایی مانند ورژن‌بندی، سیاست‌های چرخه حیات، کنترل دسترسی و حفاظت از داده را فراهم کند تا این اطمینان حاصل شود که امنیت و سلامت داده‌ها حفظ خواهد شد.

اگر بخواهیم از ویژگی‌های دیگر Minio نیز صحبت کنیم، باید بگوییم که با استفاده از این سیستم ، سازمان‌ها می‌توانند بدون اتکا به AWS یا هر ارائه دهنده خدمات ابری دیگری از سیستم Object Storage که با S3 سازگار است بهره‌مند شوند. این امر باعث می‌شود کنترل بیشتری بر روی داده‌ها و هزینه‌ ذخیره‌سازی آن‌ها انجام شود و از دغدغه مشتریان درباره قفل شدن فروشنده جلوگیری می کند. همچنین با استفاده از سیستم Minio می‌توان از زیرساخت ها و منابع موجود استفاده کرد و فضای ذخیره‌سازی را بنا بر نیازهای خود مقیاس‌پذیر کرد

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *