ورود به پنل دارکوب

انواع محیط‌های ابری

آشنایی با انواع محیط‌های پردازش ابری

قبل از اینکه از سراغ محیط‌های پردازش ابری یا Cloud Computing Environment بروید بهتر است بدانید که خود این محیط‌ها نیز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و انتخاب هر کدام می‌تواند تصمیمی سرنوشت‌ساز برای توسعه کسب‌وکارتان باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این مطلب قصد داریم شما را با انواع محیط‌های پردازش ابری آشنا کنیم و کاربردهای هر کدام را مطرح کنیم. مطمئنا بعد از مطالعه این مطلب می‌توانید مناسب‌ترین مورد را برای کسب‌وکار خودتان انتخاب کنید.

محیط‌های پردازش ابری به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

  • ابر خصوصی یا Private Cloud
  • ابر عمومی یا Public Cloud
  • ابر ترکیبی یا Hybrid Cloud
  • چند ابری یا Multi-Cloud

ابر خصوصی یا Private Cloud چیست؟

ابر خصوصی در بین محیط‌های مختلف از جمله امن‌ترین حالت ممکن است. ابر خصوصی به زیرساختی اطلاق می‌شود که اختصاصا برای یک سازمان در نظر گرفته شده و به‌صورت on-premise یا در دیتاسنتر میزبانی می‌شود. در این نوع از محیط ابری، شما کنترل کامل روی زیرساخت اپلیکیشن، سخت‌افزار و امنیت آن را دارید.

کسب‌وکارهایی که نیازمند امنیت بالایی هستند عمدتا از چنین محیط‌هایی استفاده می‌کنند. برای مثال آزمایشگاهی را در نظر بگیرید که قصد دارد تا اطلاعات بیمارهای‌ش را در یک محیط ابری پردازش و ذخیره‌سازی کند. همچنین توسط افراد خارج از مجموعه نیز (حتی یک ارائه‌دهنده سرویس) قابل دسترس نباشد. در این حالت انتخاب ابر خصوصی بهترین رویکرد خواهد بود.

محیط ابری خصوصی یا Private Cloud

با وجود امنیت بسیار بالا در این نوع از محیط‌های پردازشی، باید در نظر داشته باشید که هزینه راه‌اندازی آن بسیار زیاد بوده و ممکن است برای کسب‌وکارهای کوچک و حتی متوسط نیز مناسب نباشد. همچنین محدودیت منابع و مقیاس‌پذیر نبودن آن در سطح کلان مشکلات دیگر چنین محیط‌هایی هستند.

ابر عمومی یا Public Cloud چیست؟

ابر عمومی به نوعی از زیرساخت ابری گفته می‌شود که بین سازمان‌ها و مشتریان مختلف تقسیم شده و توسط یک ارائه‌دهنده خدمات ابری مانند هم‌روش مدیریت می‌شود. در این ساختار، تمام منابع ابری مانند فضای ذخیره‌سازی، سرورها، شبکه و… در مالکیت ارائه‌دهنده بوده و مشتریان براساس نیاز آن‌ها را در بازه‌های زمانی مشخص در اختیار می‌گیرند.

این نوع از ابر عمدتا توسط شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دنبال راهکاری راحت برای دیپلوی اپلیکیشن‌شان هستند و نمی‌خواهند تیمی مجزا برای کار با فضاهای ابری داشته باشند. در نتیجه نیازی به نگرانی راجع به زیرساخت نبوده و تمام این موارد توسط ارائه‌دهنده حل‌و‌فصل می‌شود.

ابر عمومی یا Public Cloud

ارزان بودن و پیکربندی ساده از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های ابر عمومی بوده و به‌همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها امروزه از این حالت از زیرساخت ابری استفاده می‌کنند. به‌نسبت ابر خصوصی این نوع از ابر از امنیت کمتری برخوردار است اما با انتخاب درست ارائه‌دهنده می‌توان براین مشکل فائق آمد.

ابر ترکیبی یا Hybrid Cloud چیست؟

ابر ترکیبی یا هیبرید، ترکیبی از دو نوع ابر خصوصی و عمومی است که به‌شیوه‌ای یکپارچه مدیریت می‌شود. در این ساختار هر سازمانی می‌تواند با استفاده کردن از مزایا هرکدام از این محیط‌ها، نیازمندی‌های خود را سنجیده و بهترین پیکربندی را برای خود پیاده‌سازی کند.

در این ساختار عمدتا یک محیط پردازش ابری خصوصی در نظر گرفته می‌شود و همزمان از چندین محیط پردازش ابری عمومی استفاده می‌شود. براساس نیازمندی‌ها و میزان حساسیت کارها، تمام موارد بین این دو فضا تقسیم شده و در نهایت راهکارهایی برای یکپارچه‌سازی آن‌ها نیز پیاده‌سازی می‌شود.

ابر ترکیبی یا Hybrid Cloud

جدای از اینکه مزیت‌های بی‌شماری می‌توان برای ابرهای ترکیبی در نظر گرفت اما باید هزینه‌های بسیار بالا و مدیریت سخت آن را نیز در نظر بگیرید. با وجود آنکه ابرهای ترکیبی از امنیت بالایی برخوردار هستند اما پیکربندی نکردن درست آن‌ها می‌تواند مشکلات امنیتی و همچنین اجرایی را به همراه داشته باشد. در نتیجه استفاده از این نوع محیط ابری فقط برای سازمان‌های بسیار بزرگ پیشنهاد شده و اگر منابع مالی و انسانی محدودی دارید بهتر است سراغ چنین محیطی نروید.

چند ابری یا Multi-Cloud چیست؟

در مدل چند ابری، سازمان‌ها از دو یا چند ارائه‌دهنده خدمات ابری استفاده کرده و در واقع چندین ابر عمومی را به‌کار می‌گیرند. معمولا زمانی از چنین حالتی استفاده می‌شود که ارائه‌دهندگان خدمات ابری هرکدام در یک محصول خاص برتری داشته و به همین دلیل برای هر بخش از راه‌حل از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان اپلیکیشن‌های مختلف یک سازمان را روی چندین ارائه‌دهنده خدمات قرار داد و در نتیجه راهکار چند ابری را پیاده‌سازی کرد.

برای مثال ممکن است سازمانی برای بهره‌گیری از مزایا کوبرنتیز مدیریت‌شده از یک ارائه‌دهنده استفاده کند و از طرفی برای مسئله ذخیره‌سازی سراغ یک ارائه‌دهنده دیگر برود. و یا اینکه ممکن است یک سازمان اپلیکیشن حسابداری خود را روی یک ارائه‌دهنده و اپلیکیشن اصلی خود را روی یک ارائه‌دهنده دیگر قرار دهد.

چند ابری یا Multi-Cloud

با وجود مزایا متنوعی که این رویکرد می‌تواند به‌دنبال داشته باشد اما مدیریت محیط‌های ابری مختلف چالش برانگیز بوده و در حالت‌هایی که نیاز به هماهنگی میان سرویس‌ها وجود دارد این کار بسیار سخت خواهد بود. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که سطح Downtime شما در صورتی که سرویس‌های مختلف‌تان به‌همدیگر وابسته باشد ممکن است افزایش یابد. برای مثال اگر یکی از سرویس‌دهندگان از کار بیفتد، ممکن است دیگر اپلیکیشن‌های‌تان نیز متوقف شوند حتی با وجود آنکه ارائه‌دهنده آن‌ها به‌خوبی کار می‌کند.

در پایان

آشنایی با انواع محیط‌های پردازشی ابری به شما این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از زیرساخت‌ها و راهکارهای مختلف داشته باشید و براساس نیازمندی واقعی کسب‌وکارتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به همین دلیل در این مطلب ما سعی کردیم تا شما را با ۴ مورد از محیط‌‌های پردازش ابری آشنا کنیم و کاربردها، مزایا و معایب‌ آن‌ها را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *