ورود به پنل دارکوب

ارکستریشن چیست؟ معرفی ابزارهای ارکستریشن

ارکستریشن چیست؟ + معرفی ۸ ابزار قدرتمند ارکستریشن

امروزه سازمان‌ها برای دست‌یافتن به بهترین و سریع‌ترین نرم‌افزارها و پاسخ‌گویی به نیازهای رو به پیشرفت بازار و کاربران، باید فرآیند توسعه و اجرای نرم‌افزارهای خود را با استفاده از عملیات DevOps پیاده‌سازی کنند.

عملیات DevOps با وجود تمام مزایای بی‌نظیر خود، پیچیدگی‌های زیادی دارد و ابزارهای ارکستریشن، به‌خوبی می‌توانند این پیچیدگی‌ها را مدیریت کرده و همه اجزای فرآیند ساخت و تحویل پروژه را به شکل کارآمدی سازمان‌دهی کنند.

حالا اگر دقیقا نمی‌دانید که ارکستریشن چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد، همراه ما باشید تا پس از توضیحی کوتاه درباره ارکستریشن و کاربردهای آن، 8 ابزار قدرتمند ارکستریشن را هم به شما معرفی کنیم.

معرفی ارکستریشن در DevOps

عملیات DevOps، زنجیره‌ای طولانی از انواع فرآیندها و عملیات را در بر می‌گیرد که استقرار، انتشار و به‌روزرسانی نرم‌افزار، تنها بخشی از این فرآیندها است. نکته کلیدی دواپس این است که این عملیات، خیلی سریع و به‌صورت مستمر انجام می‌شوند و به همین خاطر، اجرای دستی آن‌ها ممکن نیست.

بنابراین و برای حل این مشکل، انواع ابزارهای خودکارسازی این فرآیندها به وجود آمدند که در عین استفاده از مزایای بی‌نظیر DevOps، پیچیدگی‌ها و سختی‌های اجرای آن را از روی دوش تیم‌های IT بردارند. برای از بین‌بردن اجرای دستی، ابزارهای اتوماسیون یا خودکارسازی، رواج پیدا کردند.

با وجود این، هنوز هم اجرای مستمر و پی‌درپی کارهای روتین مثل نیاز به تکرار پیکربندی سرورها، یک چالش واقعی بود که با ایجاد راهکار تازه‌ای یعنی کانیتنرسازی، این چالش هم نسبتا برطرف شد. با استفاده از این روش، سرعت تحویل اپلیکیشن‌ها به شکل قابل توجهی بیشتر شد، اما اجرا و مدیریت این کانتینرها و سختی انجام این کار، باعث شد که کاربران به یک ابزار تازه نیاز داشته باشند

در این شرایط و برای حل چالش اجرا، مدیریت و خودکارسازی کانتینرها در فضای ابری، انواع ابزارهای ارکستریشن به بازار عرضه شدند. ساده‌ترین توضیح برای ارکستریشن (Orchestration) این است که با استفاده از این ابزار، تمام فرآیندهای مرتبط به اجرای کانتینرها به‌صورت کاملا خودکار انجام خواهند شد.

البته که اجرای خودکار کانتینرها تنها مزیت و وظیفه ابزارهای ارکستریشن نیست و این ابزار قدرتمند، وظایف دیگری مثل پیکربندی شبکه و DNS، مدیریت نسخه‌های مختلف یک کانتینر و تخصیص منابع را هم برعهده دارند.

با توجه به نیازمندی‌های بازار فعلی، ارکستریشن عملیات DevOps، برای به‌دست آوردن یک دید جامع نسبت به زیرساخت‌ها، سرویس‌ها و فرآیندهای توسعه نرم‌افزارها، ضرورت دارد. حالا و با این توضیحات اولیه، باید ببینیم که ارکستریشن چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای ارکستریشن

برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ابزارهای ارکستریشن شامل این موارد هستند:

تمرکز نیروهای متخصص بر روی توسعه نرم‌افزار

با استفاده از ابزارهای ارکستریشن، نیروهای متخصص مجموعه می‌توانند زمان و انرژی خود را به توسعه بخش‌های جدید نرم‌افزار اختصاص دهند. در این حالت، وظایف تکراری و وقت‌گیر مثل پیکربندی اپلیکیشن‌ها، منابع و زیرساخت‌ها، به این ابزارها محول خواهند شد.

کاهش هزینه‌ها از طریق مدیریت کارآمدتر

مدیریت بخش‌های مختلف نرم‌افزار در فضای ابری با توسعه نرم‌افزار و افزایش ابعاد آن، به یک کار سخت و چالش برانگیز تبدیل می‌شود. با استفاده از ابزارهای ارکستریشن، متخصصان IT می‌توانند دید دقیق و جامعی به منابع نرم‌افزار و نحوه استفاده از این منابع داشته باشند.

از طرف دیگر، چگونگی استفاده از این منابع را برای کاربران یا سرویس‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند. بدین شکل هزینه‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری‌های آتی را کاهش داده یا به‌صورت دقیق تعیین نمایند.

فزایش شفافیت و کنترل بر بخش‌های داخلی

همان‌طور که در بخش پیش اشاره کردیم، با افزایش ابعاد نرم‌افزار در فضای ابری، مدیریت بخش‌های مختلف آن بسیار سخت و پیچیده می‌شود. با کمک راه‌حل ارکستریش ابری، متخصصان IT به یک داشبورد جامع برای مدیریت تمام بخش‌های نرم‌افزار دست پیدا می‌کنند. مدیریت متمرکزی از اکوسیستم ابری به‌دست آورده و در عین حال، حجم کارهای دستی را هم کاهش می‌دهند.

چابک‌سازی عملیات سازمان، فراهم کردن امکان اجرای نمونه‌های متعدد و چندگانه از یک اپلیکیشن، تقسیم بار کاری، حذف کانتینرهای خراب و نیمه‌خراب و ایجاد نمونه‌های سالم از هر کانتینر حذف شده، از دیگر مزایای بسیار مهم استفاده از ابزارهای ارکستریشن هستند.

مهم‌ترین کاربردهای ابزارهای ارکستریشن

علاوه بر کاربرد اصلی ابزار ارکستریشن یعنی اجرا و مدیریت خودکار کانتینرها، ابزارهای ارکستریشن این کاربردهای فوق‌العاده را هم دارند:

  • تقسیم بار کاری و جلوگیری از ایجاد ترافیک؛
  • تخصیص منابع برای بخش‌های مختلف مثل پردازنده و حافظه؛
  • پیکربندی و زمانبندی؛
  • بررسی دوره‌ای سلامت کانتینرها و مدیریت کانتینرهای دارای مشکل؛
  • حفظ امنیت کانتینرها؛
  • در دسترس گذاشتن کانتینرها برای برقراری ارتباط بین کانتینرهای مختلف؛
  • افزایش یا کاهش کانتینرها (مقیاس‌پذیری) برای فراهم‌کردن توازن در زیرساخت نرم‌افزار.

هشت ابزار قدرتمند ارکستریشن در سال ۲۰۲۳

الان و پس از بررسی ارکستریشن و مزایای آن، وقت معرفی 8 ابزار قدرتمند ارکستریشن در سال 2023 فرا رسیده است. همراه ما باشید تا در این بخش، مزایای هر کدام از این ابزارها را به شما هم بگوییم.

کوبرنتیز

کوبرنیتز یک ابزار اپن‌سورس ارکستریشن کانتینرها است که اغلب سازمان‌های بزرگ از آن استفاده می‌کنند. کوبرنیتز یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت و اتوماسیون‌سازی استقرار اپلیکیشن‌های مختلف است. برخی از مشخصه‌های کلیدی کوبرنیتز شامل این موارد هستند:

  • کوبرنیتز یک پلتفرم کارآمد برای اجرای خودکار عملیات استقرار اپلیکیشن، مقیاس‌پذیری و مدیریت کانتینرها در کلاسترهای میزبان است.
  • این ابزار انواع خدمات مدیریت کلاسترها و استقرار آن‌ها را ارائه می‌دهد.
  • API کارآمد برای خودکارسازی نظارت و مدیریت منابع در این ابزار وجود دارد.
  • ده‌ها قابلیت هم‌چون امنیت فوق‌العاده، امکان Logging، Service Discovery، مقیاس‌پذیری عالی و فراهم‌کردن بهترین محیط برای مدیریت کانتینرها، در کوبرنیتز ارائه شده است.

با وجود همه این مزایای فوق‌العاده، باید بدانید که یادگیری نحوه استفاده از این ابزار، کار نسبتا سختی است. استفاده از کوبرنیتز برای نرم‌افزارهای وسیع و سازمان‌های بزرگ ایده‌آل خواهد بود و یادگیری آن، می‌تواند یک برگ برنده برای متخصصان این حوزه باشد.

داکر Docker

یکی دیگر از ابزارهای ارکستریشن DevOps که به‌صورت گسترده در اغلب سازمان‌ها استفاده می‌شود، داکر است. متخصصان این حوزه برای ساخت، نظارت و تحویل کانتینرها از داکر استفاده می‌کنند.

داکر

 برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مشهور دنیا مثل ادوبی، SAP، VMware و IBM نیز در حال استفاده از این ابزار قدرتمند هستند. برخی از مهم‌ترین مزایای Docker شامل این موارد است:

  • داکر یک محیط کانتینربندی شده برای اجرای نرم‌افزارها را فراهم می‌کند.
  • آرایه‌ای از ابزارهای متنوع برای اتوماسیون‌سازی، مدیریت و استقرار نرم‌افزارها، ارائه کرده است.
  • امکان پیکربندی راحت و سریع محیط‌های مختلف، مقیاس‌پذیری سریع و استقرار اپلیکیشن‌ها با استفاده از داکر، امکان‌پذیر است.
  • با داشتن API ساده و قابل درک برای کاربران، توسعه‌دهندگان به‌راحتی می‌توانند از داکر برای ساخت، مدیریت و استقرار اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

جنکینز Jenkins

یکی دیگر از ابزارهای اپن‌سورس برای ارکستریشن عملیات DevOps و خودکارسازی فرآیند تحویل نرم‌افزارها، جنکینز است. از این ابزار برای یکپارچه‌سازی مستمر و تحویل اپلیکیشن (CI/CD)، استفاده می‌شود. 

جنکینز

جنکینز با خودکارسازی فرآیند ساخت، تست‌کردن و استقرار کدها، فرآیند توسعه نرم‌افزار را تسهیل می‌کند.

برخی از مهم‌ترین مشخصه‌های این ابزار شامل موارد زیر هستند:

  • ده‌ها پلاگین مختلف برای اتوماسیون‌سازی بخش‌های مختلف فرآیند تحویل نرم‌افزار، ارائه می‌دهد.
  • با انواع سیستم‌های کنترل منابع هم‌چون گیت، SVN و Mercurical سازگار است.
  • جنکینز می‌تواند تسک‌های مختلف مثل کامپایل‌کردن کدها، اجرای تست‌ها و استقرار اپلیکیشن و ده‌ها تسک دیگر را به‌صورت خودکار انجام دهد.
  • متخصصان حوزه IT می‌توانند از جنکینز به‌عنوان ابزار نظارت و مانیتورینگ استفاده کرده و با کمک آن، کارایی بخش‌های مختلف را بررسی کنند.

انسیبل Ansible

این ابزار در سال 2012 در بازار منتشر شد و یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارکستریشن ابری است. انسیبل می‌تواند با کمک آرایه‌ای از پیکربندی‌ها و کلاس‌های مختلف، سرورها و سرویس‌ها را در یک فضای جامع قرار داده و مدیریت آن‌ها را تسهیل کند.

انسیبل

برخی از مهم‌ترین مزایای انسیبل شامل موارد زیر است:

  • چندین سرویس‌دهنده ابری را در یک محیط جامع به هم متصل کرده، آن‌ها را با هم هماهنگ می‌کند و امکان مدیریت یکپارچه همه این محیط‌ها را در اختیار کاربر می‌گذارد.
  • نیازی به نصب نرم‌افزارهای اختصاصی نداشته و حجم بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهد.
  • با سرویس‌های وب آمازون، سازگاری دقیق و کامل دارد.
  • نصب و پیکربندی انسیبل بسیار راحت بوده و برای استفاده از این ابزار، کاربران به آموزش پیچیده و تخصصی نیاز ندارند.

نیو رلیک New Relic

نیو رلیک یک ابزار نظارت کارایی مبتنی بر فضای ابری است. علاوه بر نظارت و مانیتورینگ، نیو رلیک یک ابزار تحلیلی بوده که استفاده از آن برای تیم‌های اجرایی و نرم‌افزارهای مدرن، ضروری است. 

نیو رلیک

نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها با کمک نیو رلیک می‌توانند تعامل میان کاربر و نرم‌افزار را ردیابی کرده و کارایی سخت‌افزار را بررسی کنند. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این ابزار ارکستریشن عملیات دواپس شامل این موارد هستند:

  • یک پلتفرم موثر برای توسعه، استقرار و مدیریت اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند.
  • این امکان را در اختیار تیم‌ها می‌گذارد که اپلیکیشن‌های خود را به شکل خودکار و کارآمد، اجرا کرده و توسعه دهند.
  • امکان نظارت بر کارایی اپلیکیشن‌ها را به‌صورت بلادرنگ (Real-Time)، در اختیار تیم‌های توسعه نرم‌افزار قرار می‌دهد تا بتوانند تغییرات ضروری را به‌سرعت و به شکل کارآمد، اجرا کنند.
  • با داشتن رابط کاربری منعطف و قابل تغییر، کاربران می‌توانند خیلی سریع انواع داشبوردهای مورد نیاز خود را بسازند و از آن طریق، به داده‌هایی که برای تصمیم‌گیری به آن‌ها نیاز دارند، دسترسی داشته باشند.

اپ‌داینامیک AppDynamics

یکی دیگر از ابزارهای نظارتی مبتنی بر فضای ابری برای مانیتورینگ کارایی اپلیکیشن‌ها، اپ‌داینامیک است. با کمک اپ‌داینامیک، توسعه‌دهندگان به‌سرعت می‌توانند مشکلات موجود را شناسایی کنند و برای رفع آن مشکلات، برنامه‌ریزی نمایند.

اپ داینامیکز

این ابزار یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای تشخیص بلادرنگ خطاها و رفع مشکلات موجود در نرم‌افزارها است. برخی از مهم‌ترین مزایای AppDynamic شامل موارد زیر است:

  • قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای هم‌چون استقرار خودکار اپلیکیشن‌های توزیع یافته و بازیابی خودکار سیستم به حالت پیش از استقرار نسخه مشکل‌دار اپلیکیشن را دارد.
  • قابلیت تحلیل و مانیتورینگ برای تشخیص ناهنجاری‌های سیستم و هشداردهی به تیم‌ها را دارد تا توسعه‌دهندگان بتوانند پیش از بحرانی‌شدن شرایط سیستم، مشکل موجود را رفع کنند.
  • تیم‌ها با کمک ابزار AppDynamics می‌توانند به‌سرعت خطاها را تشخیص دهند، آن‌ها را رفع نمایند و از همه مهم‌تر، این ابزار باعث شفافیت هر چه بیشتر چرخه‌های حیات بخش‌های مختلف نرم‌افزار می‌شود

اسپلانک splunk

اسپلانک یک ابزار مانیتورینگ و تحلیل لاگ‌ها است که مبتنی بر فضای ابری بوده و توسعه‌دهندگان با کمک آن می‌توانند داده‌ها را از منابع مختلف، تحلیل و بصری‌سازی کنند.

splunk

این ابزار کارآمد ارکستریشن، به‌شدت منعطف و سازگار است و کسب‌وکارها با کمک آن می‌توانند پروژه‌های مختلف را سازماندهی کنند، تسک‌های تکراری را به‌صورت خودکار اجرا کرده و نسخه‌های جدید اپلیکیشن‌ها را به‌سرعت اجرا نمایند. برخی از ویژگی‌های اسپلانک شامل این موارد هستند:

  • مجموعه کارآمدی از انواع قابلیت‌های ارکستریشن و خودکارسازی را عرضه می‌کند.
  • این ابزار به سازمان‌ها کمک می‌کند که اپلیکیشن‌های سریع، امن و قابل اطمینان را ساخته و منتشر کنند.
  • اسپلانک پلتفرم جامعی برای ارکستریشن و اتوماتیک‌سازی تسک‌ها برای چندین فضای ابری مجزا، کانتینرها و ماشین‌های مجازی است.
  • این ابزار دارای یک موتور تحلیل است که این امکان را در اختیار کاربران می‌گذارد تا بتوانند داده‌های خود را تحلیل کنند و بینش دقیق و جامعی از اپلیکیشن به‌دست آورند.

(Elasticsearch, Logstash, Kibana) ELK

ELK پلتفرم اپن‌سورس تحلیل لاگ‌ها است که قابلیت‌های جست‌وجو، بصری‌سازی و آنالیز داده‌ها از چندین منبع مختلف را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. با استفاده از ELK، تیم‌های توسعه‌دهنده می‌توانند فرآیند مدیریت و نظارت را به شکل کارآمدتری اجرا کنند.

این ابزار به شفافیت هر چه بیشتر عملکرد عملیات توسعه و اجرای تیم‌ها کمک خواهد کرد و با استفاده از آن، تشخیص خطا و رفع آن‌ها خیلی ساده‌تر خواهد شد.

الستیک‌سرچ

برخی از مشخصه‌های اصلی ELK شامل این موارد هستند:

بخش الستیک‌سرچ موجود در این پلتفرم، یک موتور جست‌وجو و تحلیل قدرتمند است که امکان ذخیره، سرچ و تحلیل داده‌های بسیار بزرگ را در اختیار کاربران می‌گذارد.

لاگ‌استش یک ابزار پردازش داده‌ها است که یک روش منعطف برای جذب داده‌ها از منابع مختلی مثل لاگ‌ها، متریک‌ها و رویدادها را به کاربران عرضه می‌کند.

کیبانا یک ابزار بصری‌سازی داده‌ها است که امکان بصری‌سازی داده‌ها و ساخت داشبوردها را به‌راحتی و به‌سرعت، در اختیار کاربران می‌گذارد.

هم‌روش و ابزارهای ارکستریشن

در این مطلب، انواع ابزارهای ارکستریشن را با هم بررسی کردیم و مزایای هر کدام را به شما گفتیم. در صورتی که بخواهید از کوبرنیتز، یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزارهای ارکستریشن دنیا استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید از سرویس‌های هم‌روش استفاده کنید.

سهولت استفاده، کاهش هزینه‌های عملیاتی، امکان احراز هویت یکپارچه و امکان مقیاس‌پذیری، تنها برخی از مهم‌ترین مزایای کوبرنیتز مدیریت شده هم‌روش هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *