ورود به پنل دارکوب

what is devops

دواپس (DevOps) چیست؟

DevOps یکی از مهمترین ابداعات مدرن دنیای مهندسی نرم افزار است. هدف اصلی که دواپس دنبال می‌کند، تسریع فرایند توسعه و استقرار اپلیکیشن است. البته اینکار با بهره‌گیری از رویکردهای مختلفی صورت می‌گیرد که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اما از اصلی‌ترین نکات مربوط به دواپس، ترکیب دو تیم توسعه و عملیات است. به این صورت که دیگر نیازی نیست که اپلیکیشن به صورت کامل توسعه پیدا کرده و سپس به سمت یک تیم جداگانه هدایت شود تا آن را روی سرور یا فضای ابری مستقر کنند.

با استفاده از دواپس تمام این مراحل با استفاده از تکنیک‌های مختلفی با سرعت و یکپارچگی بیشتری پیش رفته و در نهایت مقیاس‌پذیری، مدیریت‌پذیری و همکاری تیمی بسیار بهینه‌تری اتفاق می‌افتد.

اگر به‌دنبال آن هستید که اپلیکیشن‌های خود را با سرعت بالا‌تری بسازید، دواپس یکی از راه‌‌حل‌هایی است که باید به آن فکر کنید. اما چطور دواپس می‌تواند چنین کاری را انجام دهد؟ در این مطلب از وبلاگ هم‌روش قصد داریم به صورت کامل شما را با چیستی DevOps و معماری آن آشنا کنیم.

دواپس چیست؟

دواپس ترکیبی از ابزارها، کنش‌ها و فرهنگ کاری است که کسب‌وکارها با استفاده از آن می‌توانند اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایشان را با سرعت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی تحویل دهند.

همین سریع‌تر شدن سرعت توسعه و انتشار نرم‌افزار، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا در مقایسه با کسب‌وکارهایی که هنوز از روش‌های سنتی توسعه نرم‌افزا استفاده می‌کنند خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه دهند.

در واقع دواپس سعی دارد تا جدایی تیم‌های مختلف را رفع کرده و یک فرهنگ سازمانی یکپارچه را میان تیم‌های مختلفی که در حال توسعه یک نرم‌افزار هستند ایجاد کند.

از این جهت بسیاری از کارها می‌تواند به صورت خودکار پیش رفته و در نهایت همه چیز با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

تاریخچه دواپس

تاریخچه DevOps را می‌توان تا اوایل دهه ۲۰۰۰ عقب برد. در آن روزها یکی از چالش‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی همکاری و ارتباط بین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و تیم‌های عملیات بود. 

روش‌های سنتی توسعه نرم‌افزار مانند مدل واترفال، اغلب باعث ایجاد تفکیک و عدم هماهنگی بین این دو گروه می‌شد و این مسئله در چرخه توسعه نرم‌افزار اختلال ایجاد می‌کرد.

waterfall architecture - devops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - توسعه دهنده دواپس 
دواپس چیست

 

در سال ۲۰۰۸، پاتریک دبوا (Patrick Debois) کنفرانس “زیرساخت چابک” را در بلژیک برگزار کرد. 

devops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - توسعه دهنده دواپس پاتریک دبویس
دواپس چیست

یکی از موضوعات اصلی این کنفرانس بهبود ارتباط میان توسعه‌دهندگان و تیم‌های عملیات بود. این کنفرانس را می‌توان نقطه شروع بر تولد عبارت “DevOps” بود . این عبارت ترکیبی از “development” (توسعه) و “operations” (عملیات) است و نیاز به همکاری نزدیک بین این دو حوزه را نشان می‌دهد.

در همان زمان بود که رهبران فکری دیگر، از این تغییر فرهنگی حمایت کردند. این تغییر باعث همکاری بهتر، اتوماتیک‌سازی و یکپارچگی مداوم عملیات و انتشار نرم‌افزار می‌شد. آنها باور داشتند که با برداشتن موانع بین توسعه‌دهندگان و تیم عملیات، سازمان‌ها می‌توانند نرم‌افزارها را سریع‌تر تحویل دهند .

در سال ۲۰۰۹، جان السپا (John Allspaw) و پل هاموند (Paul Hammond) که در فلیکر (Flickr) مشغول به کار بودند، یک ارائه به نام “بیش از ده استقرار در یک روز: همکاری توسعه(Dev) و عملیات(Ops) در فلیکر” ارائه کردند. آن‌ها در این ارائه نشان دادن که چگونه در فلیکر، با استفاده از همکاری نزدیک و خودکارسازی، توانسته‌اند به تعداد بالایی از استقرار نرم‌افزار دست یابند. این ارائه توجه بسیاری را به خود جلب کرد و مفهوم DevOps بیشتر شناخته شد.

john_Allspaw.

در سال‌های بعدی ابزارها و شیوه‌های مختلفی ظهور کرد که هرکدام از فلسفه DevOps پشتیبانی می‌کرد. یکپارچگی مداوم (CI) و تحویل مداوم (CD) به‌تدریج به شیوه‌های اصلی بدل شدند و  تیم‌ها را قادر ساختند تا فرایندهای توسعه، تست و انتشار را خودکار کنند. ابزارهایی مانند Jenkins, Travis CI, and GitLab CI/CD برای پیاده‌سازی پایپ‌لاین‌های CI/CD محبوب شدند.

در سال ۲۰۱۱، سری کنفرانس‌های DevOps Days برگزار شد. این کنفرانس‌ها، پلتفرمی برای علاقه‌مندان به دواپس و رهبران فکری فراهم کرد تا تجربیات و دانششان را باهمدیگر به اشتراک بگذارند. این رویدادها باعث شد  DevOps با سرعت بیشتری رشد کند در صنعت موردپذیرش سریع‌‌تری قرار بگیرد. با رشد DevOps، سازمان‌ها فهمیدند که به مجموعه‌ای استاندارد از اصول و شیوه‌ها نیاز دارند. در سال ۲۰۱۲  DevOps Handbook منتشر شد. این کتاب را جین کیم (Gene Kim)، جز هامبل (Jez Humble)، پاتریک دبوا (Patrick Debois) و جان ویلیس (John Willis) با همکاری هم نوشته بودند. 

با انتشار این کتاب حالا کامیونیتی دواپس یک راهنمای جامع برای پیاده‌سازی فرایندهای DevOps در سازمان‌ها داشت. این کتاب اصول کلیدی مانند همکاری، خودکارسازی، اندازه‌گیری و به اشتراک‌گذاری (که به طور کلی با عنوان چارچوب “CALMS” شناخته می‌شود) را به عنوان پایه DevOps معرفی کرد.

devOps-handbook - devops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - کتابی برای یادگیری DevOps
دواپس چیست

در طی این سال‌ها، DevOps ادامه مسیر رشدش را ادامه داد و با بهره‌گیری از فناوری‌ها و شیوه‌های جدید تکامل یافت. با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند Docker و Kubernetes، پذیرش DevOps به عنوان یک رهیافت کارآمد برای پکیجینگ، انتشار و مدیریت برنامه‌ها بسیار آسان‌تر شده است.

DevOps چه مشکلاتی را حل می کند؟

قطعا هر شرکتی چالش‌های مخصوص به خود را دارد، اما می‌توان مشکلات متداولی را لیست کرد که همه شرکت‌ها به‌نوعی با آن‌ها دست به گریبان هستند: طولانی شدن زمان انتشار ، برآورده نشدن انتظارات از نرم‌افزارها و… .

در یک پروژه DevOps، با کاهش زمان‌ انتظار، کم شدن فرآیندهای دستی و بازبینی‌های طولانی، تحویل نرم‌افزار سریع‌تر انجام می‌شود. این چرخه زمانی کوتاه می‌تواند جلوی تغییر نیازها را بگیرد تا محصول مطابق با انتظار مشتریان ارائه شود.

رویکرد DevOps مشکلات ارتباطی بین تخصص‌‌ها و تیم‌های مختلف  IT را به حداقل می‌رساند. برای ساخت نرم‌افزار قابل استفاده، نیاز است تا تیم‌های توسعه  و تست کد خود را در شرایط واقعی مورد بررسی قرار دهند.

اما ساختار سنتی، باعث تفکیک تیم‌های توسعه و عملیات می‌شد. به این معنی که توسعه‌دهندگان وقتی که قابلیت‌های عملکردی کد خود را می‌دیدند، راضی بودند و اگر در زمان انتشار مشکلی پیش می‌آمد ، مسئولیت آن را بر عهده تیم عملیات می‌گذاشتند و مسئولیت مشکلات پیش آمده را  نمی‌پذیرفتند.

devOps-handbook - devops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - CI/CD DevOps

اما در فرهنگ DevOps، توسعه‌دهندگان وقتی با مشکلی مواجه می‌شوند، به جواب “روی دستگاه من کار می‌کند” رو نمی‌آورند و مسئولیت آن مشکل و عدم کارایی آن را به عهده می‌گیرند. در این فرهنگ، تغییراتی که در محیط توسعه اعمال می‌شود، کوچک و برگشت‌پذیر هستند. همچنین، تیم با درک تمامی این تغییرات می‌تواند همه حوادثی که پیش می‌آید را ساده‌تر کند.

با افزایش سرعت فرایند از ایده تا انتشار نرم‌افزار ، شرکت‌ها می‌توانند از فرصت‌های بازار بهره‌برداری کنند. به این ترتیب، DevOps مزیت رقابتی برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند.

چرا دواپس (DevOps) مهم است؟

نرم‌افزارها و اینترنت ، جهان و صنایع آن را از خرید و فروش گرفته تا سرگرمی و بانکداری تغییر داده‌اند. حالا داشتن نرم‌افزار صرفا یک پشتیبان برای کسب‌وکار نیست؛ بلکه بخش جدایی‌ناپذیری از هر از کسب‌وکاری محسوب می‌شود. شرکت‌ها از طریق نرم‌افزارهای ارائه شده برای خدمات آنلاین یا برنامه‌های مختلف، در دستگاه‌های مختلف با مشتریان خود تعامل می‌کنند. همچنین، آنها از نرم‌افزار برای افزایش کارایی و تحویل زنجیره ارزش در بخش‌هایی مانند لجستیک، ارتباطات و عملیات استفاده می‌کنند.

همانطور که شرکت‌های تولیدکننده کالاهای فیزیکی در قرن بیستم با استفاده از اتوماسیون صنعتی و روش طراحی، ساخت و تحویل محصولات را تغییر دادند، در دنیای امروز، شرکت‌ها هم باید نحوه ساخت و تحویل نرم‌افزار را تغییر دهند.

چرخه حیات دواپس (DevOps)

به دلیل ماهیت پیوسته و مستمر DevOps، متخصصین از حلقه بی‌نهایت استفاده می‌کنند تا نشان دهند چگونه مراحل چرخه حیات DevOps با یکدیگر ارتباط دارند. با وجود ظاهر مرتبط این فازها، حلقه نمادی برای نیاز به همکاری و بهبود مداوم در طول کل چرخه است.

چرخه حیات DevOps شامل هشت مرحله است که فرایندها، توانایی‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای توسعه (Devدر سمت چپ حلقه) و عملیات (Opsدر سمت راست حلقه) در آن نشان داده می‌شود. در طول هر مرحله، ، تیم‌ها با هم همکاری و ارتباط برقرار می‌کنند تا هماهنگی، سرعت و کیفیت را حفظ کنند.

Discover (کشف)

ساخت نرم‌افزار یک ورزش تیمی است!

قبل از شروع هر اسپرینت، تیم‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند تا ایده‌ها را بررسی، سازماندهی و اولویت‌بندی کنند. ایده‌ها باید با اهداف استراتژیک و تأثیر بر مشتریان هماهنگ شوند. رویکرد چابک (Agile) می‌تواند راهنمای  تیم‌های DevOps در این مسیر باشد.

Plan (برنامه ریزی)

استفاده تیم‌های DevOps از رویکرد چابک (Agile) برای بهبود سرعت و کیفیت!

اجایل یک رویکرد تکرارپذیر در مدیریت پروژه و توسعه نرم‌افزار است که به تیم‌ها کمک می‌کند کار را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنند تا ارزش فرآیند تحویل را به‌صورت تدریجی ارائه دهند.

  Build (ساخت)

استفاده از گیت (Git) به عنوان یک سیستم کنترل نسخه رایگان و متن‌باز!

این سیستم قابلیت‌های برجسته‌ای را برای شاخه‌بندی (branching)، ادغام (merging) و تغییر تاریخچه مخزن (repository history) ارائه می‌دهد که منجر به ایجاد روش‌ها و ابزارهای نوآورانه و قدرتمند برای فرآیند توسعه و ایجاد نسخه‌ها می‌شود.

Test (تست)

یکپارچگی مداوم (CI)  و امکان ارسال کد به یک مخزن مشترک!

وقتی تغییرات کد ادغام می‌شوند، تست‌های خودکار اجرا می‌شوند تا قبل از ادغام صحت را تضمین کنند. ادغام و تست کد به طور مکرر به تیم‌های توسعه کمک می‌کند تا از کیفیت کدشان اطمینان حاصل کنند و جلوی خطاهای احتمالی را بگیرند.

Deploy ( استقرار)

استقرار مداوم و ایجاد امکان انتشار مکرر فیچرهای جدید در محیط production!

تیم‌ها امکان استقرار  سرویس‌ها با feature flags را دارند. با استفاده از این امکان می‌توان  به‌جای ارائه همه کد به‌صورت یکجا، فقط کدهای جدید را به‌طور پیوسته و سیستماتیک به کاربران تحویل داد. این رویکرد؛ سرعت، بهره‌وری و پایداری تیم‌های توسعه نرم‌افزار را بهبود می‌بخشد.

 Operate  (عملیات)

مدیریت ارائه خدمات فناوری اطلاعات به مشتریان از ابتدا تا انتها!

این فرایند شامل کارهای مرتبط با طراحی، اجرا، پیکربندی، استقرار و نگه‌داری تمام زیرساخت فناوری اطلاعات است که خدمات یک سازمان را پشتیبانی می‌کند.

Observe (نظارت)

شناسایی سریع و رفع مشکلات تاثیرگذار  بر زمان فعالیت، سرعت و عملکرد محصول تأثیر می‌گذارند.

با شناسایی سریع و رفع این مشکلات، می‌توان تیم را به صورت خودکار درباره تغییرات، اقدامات پرخطر یا خطاها مطلع کرد و  خدمات را در حالت فعال نگه داشت.

Continuous feedback (بازخورد مستمر)

تیم‌های دواپس باید هر نسخه منتشر شده را به‌صورت مستمر ارزیابی کنند و گزارش‌هایی برای بهبود فیچرها در ریلیز‌های بعدی آماده کنند.

با جمع‌آوری بازخورد مداوم، تیم‌ها می‌توانند فرایندهای خود را بهبود بخشند و بازخورد مشتریان را در نسخه بعدی لحاظ کنند تا بهبود یابد.

Agile Methodology 
devOps-handbook - devops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - کتابی برای یادگیری DevOps

چگونه از DevOps استفاده کنیم؟

استفاده از DevOps نیاز به تلاش و  تعهدی برای اعمال تغییرات در سطح تیم‌ها و ابزارهای مورداستفاده است. در فرایند به‌کارگیری دواپس باید برای ارزیابی ، تغییر یا حذف احتمالی برخی از تیم‌ها، ابزارها، یا فرایندها آماده باشید. این بدان معناست که باید زیرساخت مورد نیاز را برای تیم‌ها ایجاد کنید تا بتوانند محصولات خود را بدون نیاز به وابستگی شدید به تیم‌های خارجی بسازند، مستقر کنند و سپس مدیریت کنند.

فرهنگ DevOps

فرهنگ DevOps به معنای پذیرش روش‌های جدید کاری شامل همکاری و ارتباطات بیشتر است. این فرهنگ به معنای هماهنگی افراد، فرآیندها و ابزارها برای تمرکز بیشتر بر مشتری است. تیم‌های چندتخصصی در این فرهنگ مسئولیت کامل در طول عمر محصول را بر عهده می‌گیرند.

 یادگیری مداوم

سازمان‌هایی که در زمینه DevOps موفق عمل می‌کنند، محیط‌هایی با آزمون و خطا هستند که تیم‌های خود را به پذیرش مقداری خطر تشویق می‌کنند. در این سازمان‌ها، تفکر خارج از چارچوب معمولی و نرمال بوده و  شکست به‌عنوان بخشی طبیعی از فرایند یادگیری و بهبود شناخته می‌شود.

روش‌های چابک

روش‌های چابک یا اجایل در صنعت نرم‌افزار بسیار محبوب هستند، زیرا تیم‌ها را قادر می‌سازند به طور ذاتی انعطاف‌پذیر، سازمان‌یافته و پاسخگو به تغییرات باشند.

 DevOps یک تغییر فرهنگی است که همکاری بین کسانی را که نرم‌افزار  می‌سازند و کسانی که از نرم‌افزار نگهداری می‌کنند تشویق می‌کند.وقتی همزمان از روش‌های چابک و DevOps استفاده می‌شود، کارآیی و اعتماد افزایش پیدا می‌کند.

کارهای معمول در DevOps 

همان‌طور که در تعریف دواپس آوردیم. دواپس مجموعه‌ای است ابزارها و فرایندها و فرهنگ کاری. در اینجا اشاره‌ای خواهیم داشت به فرایندهای معمول در دواپس.

یکپارچه‌سازی مداوم (Continuous integration)

یکپارچه‌سازی مداوم (CI) روشی است که در آن فرایند ادغام و یکپارچه‌سازی تغییرات اعمال شده در کد در پروژه به‌صورت خودکار اعمال می‌شود. این فرایند باعث می‌شود برنامه‌نویسان به طور مکرر تغییرات کد را در یک مخزن مرکزی ، یعنی جایی که فرایندهای ساخت و تست اجرا می‌شود، ادغام کنند.

این کار به تیم‌های DevOps کمک می‌کند تا به سرعت مشکلات موجود در نرم‌افزار را رفع کنند ، کیفیت نرم‌افزار را بهبود بخشند و زمان مورد نیاز برای اعتبارسنجی و انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری جدید را کاهش دهند.

تحویل مداوم( Continuous Delivery)

تحویل پیوسته (CD)، در ادامه یکپارچگی مداوم قرار می‌گیرد و به طور خودکار تغییرات کد را در محیط تست/پروداکشن اجرا می‌کند. این روند که به‌عنوان یک خط تحویل پیوسته شناخته می‌شود، شامل ساخت‌های خودکار، تست‌ها و انتشارهایی است که به صورت یک جریان کاری تحویل واحد مدیریت می‌شوند.

devOps_CD

 

آگاهی موقعیتی

در هر سازمان، لازم است که اعضا به داده‌هایی که باعث بهبود و تسریع فرایند انجام کار می‌شود ، دسترسی داشته باشند. اعضای تیم‌ها نیاز دارند که از همه شکست‌ها و خطاهای موجود در فرایند استقرار اطلاع داشته باشند؛ مهم نیست که این خطاها ناشی از تست‌های ناموفق باشند یا تنها خطاهای سیستمی هستند.

علاوه بر این ، اعضا باید درباره عملکرد درست برنامه‌های در حال اجرا در محیط تولید، آپدیت باشند. لاگ‌ها، متریک‌ها و هشدارهاِ همگی منابع اصلی فیدبک هستند که تیم‌ها برای اطلاع از عملکرد خود به آن نیاز دارند.

اتوماسیون

خودکارسازی یکی از مهم‌ترین رویکردهای DevOps است. زیرا به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا با سرعت و کیفیت بهتری فرآیند توسعه و انتشار نرم‌افزار را پیش بگیرند .

با اتوماسیون ، عمل ساده‌ پوش کردن تغییرات کد به ریپوی سورس کد می‌تواند مانند ماشه‌ای عمل کند که پس از آن فرایند ساخت، تست و استقرار آغاز می‌شود.

زیرساخت به عنوان کد

چه سازمان شما دیتاسنتر on-permise داشته باشد و چه به‌طور کامل در فضای ابری باشد، داشتن توانایی ارائه، پیکربندی و مدیریت سریع زیرساخت‌ها، کلید پذیرش موفق DevOps است.

معنای زیرساخت به‌صورت کد (Infrastructure as Code یا IaC) بیش از این است که فقط فرایند پیکربندی زیرساخت را  اسکریپت‌نویسی کنید. با IaC می‌توانید تعریف‌های زیرساخت خود را با استفاده از ورژن کنترل‌ها، بررسی کدها، تست‌ها و سایر ابزارها به‌عنوان یک کد واقعی در نظر بگیرید.

میکروسرویس‌

میکروسرویس‌ یک تکنیک معماری است که در آن یک برنامه به‌عنوان مجموعه‌ای از سرویس‌های کوچکتر ساخته می‌شود که می‌توانند به‌طور مستقل ایجاد و عملیاتی شوند.

هر سرویس دارای فرایندهایی است و از طریق یک رابط با سرویس‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. این تفکیک مسئولیت‌ها و عملکرد مستقل و غیروابسته امکان اجرای روش‌های DevOps مانند تحویل پیوسته(CD) و یکپارچگی پیوسته(IC) را فراهم می‌کند.

microservice_devops
evops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - دواپس چیست

مانیتورینگ

تیم‌های DevOps همه مراحل طول چرخه توسعه نرم‌افزار– از برنامه‌ریزی، توسعه، ادغام و تست، استقرار و عملیات – را مانیتور می‌کنند. مانیتورینگ باعث می‌شود که  تیم‌ها به هرگونه مشکل و اخلال در تجربه مشتری به‌سرعت و به‌صورت خودکار رسیدگی کنند. به علاوه، این امکان را به تیم‌ها می‌دهد که به مراحل ابتدایی فرایند توسعه سرویس برگردند و خطاهای مرحله پروداکشن را به حداقل برسانند.

پیشنهاد مقاله: چطور مهندس دواپس شویم

مزایای DevOps

 تا این‌جای متن چندبار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به مزایای دواپس اشاره داشتیم. در ادامه لیستی کوتاه از این موارد را برای‌تان می‌آوریم:

سرعت

با داشتن سرعت بالا، شما می‌توانید در مقایسه با مشتریان خود زودتر دست به نوآوری بزنید، به تغییرات بازار بهتر پاسخ دهید و در کسب نتایج تجاری بهتر، توانمندتر شوید.

DevOps به توسعه‌دهندگان و تیم‌های عملیاتی این امکان را می‌دهد تا به این نتایج دست پیدا کنند. به عنوان مثال، میکروسرویس‌ها و تحویل پیوسته (CD) به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا مالکیت سرویس‌ها را در دست بگیرند و با سرعت بیشتری آن‌ها را به‌روز و آپدیت کنند.

 تحویل سریع

افزایش سرعت و تعداد ریلیزهای محصول باعث می‌شود تا محصولتان را با سرعت بیشتری بهبود دهید و میزان نوآوری در ارائه محصول را افزایش دهید. 

هر چقدر با سرعت بیشتری بتوانید فیچرهای جدید ارائه کنید و مشکلات بیشتری را برطرف کنید، به همان سرعت می‌توانید به نیازهای بیشتری از مشتری پاسخ دهید و در نتیجه برای خود مزیت رقابتی بسازید. یکپارچه‌سازی مداوم(CI) و تحویل مداوم(CD)، عملیاتی هستند که فرایند انتشار نرم‌افزار را از ساخت تا استقرار به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

مزایا دواپس
evops - دوآپس - فرهنگ سازمانی - دواپس چیست

قابلیت اعتماد

با این ویژگی می‌توان کیفیت آپدیت‌های نرم‌افزار و تغییرات زیرساختی را تضمین کرد. همچنین تحویل قابل اعتماد و سریع ، می‌تواند یک تجربه مثبت برای کاربران نهایی بسازد.

با استفاده از روش‌هایی مانند یکپارچگی مداوم(CI) و تحویل مداوم(CD)، می‌توانید هر تغییری را بررسی و تست کنید تا اطمینان از عملکرد و امنیت همچنان حفظ شود. روش‌های مانیتورینگ و ثبت رویداد‌ها (لاگ)  نیز به شما کمک می‌کنند تا به‌صورت زمان‌بندی شده از عملکرد نرم‌افزار با خبر شوید.

مقیاس‌پذیری

مدیریت زیرساخت‌ها و فرایندهای توسعه خود را در مقیاس بزرگ انجام دهید. خودکارسازی و تطابق به شما کمک می‌کند تا با خطر کمتری، سیستم‌های پیچیده یا قابل تغییر را مدیریت کنید. به‌عنوان مثال، زیرساخت به عنوان کد (IaC) به شما کمک می‌کند تا محیط‌های توسعه، تست و تولید خود را به‌صورت تکرارپذیر و بهینه‌تر مدیریت کنید.

همکاری بهتر و با کیفیت‌تر

ایجاد تیم‌های بهتر و کارآمدتر در چارچوب فرهنگی DevOps با تمرکز بر ارزش‌هایی مانند مسئولیت و احساس مالکیت محصول، از دیگر ویژگی‌های DevOps به شمار می‌رود.

در فرهنگ دواپس، توسعه‌دهندگان و تیم‌های عملیات، همواره همکاری نزدیکی با هم دارند، و در انجام مسئولیت‌های مختلف با هم سهیم هستند. این عمل باعث می‌شود نارسایی‌ها و خطاها کاهش یافته و در زمان صرفه‌جویی شود.

امنیت

با حفظ کنترل و رعایت پایبندی به قوانین، سرعت حرکت خود را بیشتر کنید. شما می‌توانید بی آنکه امنیت به خطر بیفتد یک مدل DevOps را با استفاده از سیاست‌های اتوماتیک‌سازی ، مانیتورینگ دقیق و تکنیک‌های مدیریت پیکربندی به‌کار بگیرید . به‌عنوان مثال، با استفاده از زیرساخت به عنوان کد (IaC) و پالیسی به‌عنوان کد، شما می‌توانید چالش‌های مربوط به امنیت سرویس‌هایتان را کاهش دهید.

 چالش‌ها و معایب DevOps

در کنار تمام مزایایی که دواپس دارد یکسری چالش‌ها و معایب در استفاده از DevOps نیز وجود دارد که به صورت مختصر آن‌ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد. البته این را در نظر داشته باشید که تمام این مشکلات در کوتاه مدت اتفاق افتاده و در بلند مدت حل خواهند شد.

  • پیاده‌سازی اولیه و ایجاد فرهنگ DevOps در شرکت در نقطه شروع کار سخت و زمان‌بری است
  • انتقال از رویکردهای سنتی به DevOps چالش‌برانگیز و نیاز به زمان دارد
  • افزایش پیچیدگی در ساختار توسعه نرم‌افزار (البته این مورد در بلند مدت کاملا حل خواهد شد)
  • نیاز به صرف هزینه‌های بیشتر برای استخدام متخصصین حوزه DevOps

جمع‌بندی

در معماری مدرن نرم‌افزار، دواپس جزو تکنولوژی‌هایی است که حضور ثابتی داشته و بسیاری از شرکت‌های امروزی به آن نیاز دارند. در واقع بدون استفاده از رویکردهای DevOps توسعه و استقرار اپلیکیشن تقریبا غیر ممکن است.

برای مثال توسعه اپلیکیشن‌ها براساس معماری میکروسرویس بدون کمک گرفتن از DevOps امکان‌پذیر نخواهد بود. در این مطلب از وبلاگ هم‌روش سعی کردیم تا شما را به خوبی با چیستی DevOps، تاریخچه، معماری، فرهنگ سازمانی، مزایا، معایب و… آشنا کنیم.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *