ورود به پنل دارکوب

کاربردهای کوبرنتیز

آشنایی با کاربردهای کوبرنتیز

کوبرنتیز محبوب‌ترین پلتفرم متن باز ارکستریشن در دنیاست و توسط بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نیز در چند سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی که این پلتفرم ارائه داده، باعث شده تا در بین متخصصین DevOps به خوبی شناخته شود و همچنین به یکی از ابزارهای اصلی آن‌ها تبدیل شود.

با توجه به اهمیت و جایگاهی که کوبرنتیز دارد، در این مطلب قصد داریم شما را با اصلی‌ترین کاربردهای کوبرنتیز آشنا کنیم. هر کدام از این کاربردها را می‌توانید به عنوان یکی از دلایل انتخاب آن توسط بسیاری از استارتاپ‌ها در نظر گرفت.

۱. استقرار و مدیریت اپلیکیشن‌های بزرگ

منظور از اپلیکیشن‌های بزرگ، مواردی هستند که روزانه میلیون‌ها درخواست دریافت کرده و باید به همه آن‌ها نیز به صورت سریع پاسخ دهند. یکی از کاربردهای اصلی کوبرنتیز در مواجه با این نوع از اپلیکیشن‌ها، مقیاس‌پذیری خودکار آن است. در این فرایند، اپلیکیشن‌ها می‌توانند براساس نیازمندی‌هایی که دارند خود را سریع تطبیق داده و با کمترین نرخ Downtime به کاربران پاسخ دهند.

در این روش کوبرنتیز میزان مصرف منابع را مدام زیر نظر گرفته و با افزایش یا کاهش درخواست‌ها، میزان منابع موجود اپلیکیشن را تغییر می‌دهد. این تکنیک کمک می‌کند تا اپلیکیشن همواره در بهینه‌ترین حالت ممکن در دسترس باشد و به کاربران سرویس دهد.

۲. پیاده‌سازی HPC

HPC یا High Performance Computing به تکنولوژی‌هایی اشاره دارد که روی پردازش‌های سنگین تمرکز دارند. دولت‌ها، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های مالی که نیاز به پردازش حجم عظیمی از داده را دارند، براساس HPC پیش می‌روند. در HPC از پردازش‌های عظیمی انجام می‌شود. یک نمونه از آن را می‌توان تصمیمات مبتنی بر الگوهای داده‌ای در نظر گرفت. در این روش حجم عظیمی از داده مورد پردازش قرار می‌گیرد تا در نهایت خروجی مورد نظر تولید شود. بازارهای مالی، پیش‌بینی هواشناسی، شبیه‌سازی‌های نظامی و… از جمله کاربردهای مبتنی بر HPC هستند.

در این زمینه کوبرنتیز چه نقشی دارد؟ کوبرنتیز برای توزیع محاسبات HPC روی محیط‌های ابری مختلف توسط صنایع گفته شده استفاده می‌شود. برای مدیریت بهتر این حالت ابزارهای مختلفی بر پایه کوبرنتیز نیز ایجاد شده است که hkube یکی از آن‌هاست.

۳. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

توسعه و استقرار مدل‌های هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین نیازمند نگهداری و پردازش حجم عظیمی از داده است. استقرار این مدل‌ها روی کوبرنتیز فرایند مدیریت و خودکارسازی کارها را بسیار ساده‌تر کرده و همچنین انجام کارهای دستی را کاهش می‌دهد.

برای مثال کوبرنتیز می‌تواند با بررسی مداوم وضعیت سلامت اپلیکیشن و تخصیص منابع به صورت پویا در زمینه نگهداری مدل‌های مختلف AI و ML به شما کمک کند. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که با گسترش استفاده از هوش‌مصنوعی و پیاده‌سازی مدل‌های مختلف آن توسط شرکت‌ها، استفاده از کوبرنتیز نیز افزایش پیدا کرده است.

شرکت OpenAI که شناخته شده‌ترین شرکت توسعه مدل‌های هوش‌مصنوعی است یکی از نمونه شرکت‌هایی است که از کوبرنتیز برای مدیریت ChatGPT استفاده می‌کند.

۴. میکروسرویس

میکروسرویس یکی از معماری‌های مدرن توسعه نرم‌افزار است که تلاش دارد تا بجای توسعه نرم‌افزار به شیوه قدیمی (Monolith)، فرایند توسعه را به شیوه سرویس‌های کوچک در کنار هم انجام دهد. در این روش یک اپلیکیشن از ده‌ها سرویس مختلف ایجاد می‌شوند که هر کدام روند توسعه مستقلی داشته و در نهایت با استفاده از REST API به همدیگر متصل می‌شوند.

در کنار تمام مزایایی که این نوع معماری دارد، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های آن بحث مدیریت است. چگونه می‌توان اپلیکیشنی که برای مثال از ۱۰۰ سرویس مختلف تشکیل شده را مدیریت کرد؟ کوبرنتیز می‌تواند این چالش را حل کند. کوبرنتیز با مدیریت کامپوننت‌های مستقل به صورت همزمان در پیاده‌سازی معماری میکروسرویس به شما کمک خواهد کرد.

با بهره‌گیری از ویژگی High Availability، کوبرنتیز به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز مشکل در هر کدام از سرویس‌ها، اپلیکیشن‌ها را همچنان پیش برده و از متوقف شدن کل آن جلوگیری کنید. همچنین ویژگی Self-Healing در کوبرنتیز این امکان را می‌دهد تا در صورت وجود مشکل، سرویس‌ها به سرعت به حالت اولیه خود بازگشته و کارشان را ادامه دهند.

۵. مهاجرت‌پذیری

اپلیکیشن‌هایی که در محیط هیبرید توسعه می‌یابند همواره این چالش را دارند که چگونه بین یک سرور اختصاصی و یک فضای ابری هماهنگی ایجاد کنند. یک چالش دیگر نیز مهاجرت بین پلتفرم‌ها و ارائه‌دهندگان ابری مختلف است.

در این زمینه نیز کوبرنتیز به خوبی می‌تواند عمل کند. کوبرنتیز از یک معماری قابل حمل یا Portable بهره گرفته و با استفاده از ساختار و دستوراتی که دارد به شما این اجازه می‌دهد تا بتوانید اپلیکیشن‌تان را بین دیتاسنترها و سرویس‌دهندگان مختلف جابجا کنید.

تمام این امکانات با حذف جزئیات مربوط به مدیریت زیرساخت اتفاق می‌‌افتد که کوبرنتیز آن را فراهم می‌کند. در واقع کوبرنتیز با انجام این کار قصد دارد تا شما را درگیر مدیریت زیرساخت و جزئیات آن نکند.

۶. دوآپس

توانایی بروزرسانی و استقرار سریع اپلیکیشن یکی از مهمترین موضوعات برای سازمان‌های بزرگ است. در واقع سازمان‌ها تلاش دارند تا کدهای جدیدی که به پروژه اضافه می‌کنند را به سرعت به کاربر نهایی تحویل دهند، که البته در این فرایند چالش‌های زیادی وجود دارد.

کوبرنتیز با امکاناتی که برای توسعه و نگهداری اپلیکیشن دارد این امکان را برای تیم‌های دوآپس ایجاد می‌کند تا فرایندهای گفته شده را به سرعت پیش ببرند. کوبرنتیز با خودکارسازی فرایند استقرار کانتینرها در بین محیط‌های ابری مختلف به فرایند CI/CD نیز به خوبی کمک می‌کند.

پلتفرم ابری دارکوب هم‌روش

برای کم‌ کردن پیچیدگی‌های پیاده‌سازی و استفاده از مزایا کوبرنتیز، هم‌روش پلتفرم ابری دارکوب را ارائه می‌دهد. این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های خود را با قدرت کوبرنتیز مدیریت کرده و درگیر پیچیدگی‌های آن نیز نشوید. دارکوب موجب خودکارسازی عمده فرایندهای مرتبط با زیرساخت، کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود کیفیت سرویس و افزایش مشاهده‌پذیری سیستم خواهد شد.

برای یافتن اطلاعات کامل‌تر و استفاده از این سرویس به صفحه «پلتفرم ابری دارکوب» مراجعه نمایید.

در پایان

در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های مدرن، کوبرنتیز به یکی از مهمترین و البته ضروری‌ترین ابزارها تبدیل شده و کمتر شرکتی پیدا می‌شود که از کوبرنتیز استفاده نکند. البته پیاده‌سازی کوبرنتیز به صورت اختصاصی برای هر اپلیکیشنی توسط خود آن شرکت کار چندان منطقی و بهینه‌ای نیست، چرا که به نیرو کار متخصص نیاز دارد. به همین دلیل است شرکت‌های بسیار زیادی برای مدیریت زیرساخت و استفاده بهینه از کوبرنتیز از پلتفرم‌هایی مانند دارکوب و کوبرنتیز مدیریت شده استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *