ورود به پنل دارکوب

با سلام

تست نفوذ هم‌روش برای تیم باسلام: اطمینان از امنیت فرایندها

باسلام، یک بازارگاه آنلاینه که شاید بشه گفت از سال ٩٢ اولین کلنگش زده شد. در واقع باسلام مثل چندشنبه بازارهای محلی قدیمیه که هر کسی می‌تونه غرفه‌ای توش داشته باشه و محصولاتش رو بفروشه، ولی به سبک جدید و با وسعتی خیلی خیلی بیشتر از نیاکانش! باسلام نقش فراهم‌کننده‌ی تمام زیرساخت‌ها لازم برای فروش محصول از تبلیغ و نمایش محصول گرفته تا امکان خرید و فروش اینترنتی و ثبت نظرات رو داره و به خاطر مبتنی بر اینترنت بودنش کل ایران رو به هم وصل می‌کنه! باسلام با تمام فراز و نشیبی که طی کرده تونسته الان به شرایطی برسه که ٦٠٬٠٠٠ غرفه از حدود ١٬٠٠٠ نقطه از سراسر ایران داشته باشه و تلاش و کارآفرینی خیلی‌ها رو به معرض نمایش بگذاره و بهشون در توسعه‌ی کارشون کمک کنه.

از کجا شروع شد

شاید اگر بشنویم معاون یک دانشگاه تصمیم بگیره استعفا بده و کاری رو شروع کنه، باور نکنیم ولی باسلام همین طوری شروع شده! سال ٩٢ مدیرعامل باسلام تصمیم گرفت کاری رو کلید بزنه و برای شروع، ایده‌ی یک بازارگاه اینترنتی فروش کتاب به ذهنش رسید. بعد از کلی تلاش و راه‌اندازی این کار دید طبق برآوردهاش از این کار استقبال نمی‌شه و اینجا بود که متوجه نیازی شد که سال‌هاست در خانواده‌ها جریانه و تصمیم گرفت از بازارگاهش برای این کار استفاده کنه؛ اون نیاز، تمایل خانواده‌ها برای دستیابی به محصولات محلی و سالم بود. این طور شد که باسلامی‌ها مسیرشون عوض شد و به مرور یک تیم برای راه‌اندازی این کار تشکیل دادن. کار با یک CMS آماده و چند کالای انتخابی خودشون که حتی بعضی‌هاشون رو با سفر به روستاها پیدا کردن، شروع شد و تقریبا تا سال ٩٥ تیم فنی‌ای برای توسعه باسلام نداشتن ولی وقتی با اشتیاق کاربرها مواجه شدن، کار رو از هر جهت توسعه دادن و تیم فنی هم اضافه کردن. کار خیلی خوب گرفت و در ادامه ایده مفهوم غرفه به ذهنشون رسید. این طوری هر کسی از هر جایی می‌تونست اقدام به راه‌اندازی غرفه خودش تو باسلام بکنه. باسلام الان در دوره رشدش هست و با پیشرفتی که داشته موفق شده در بین استارتاپ‌های قم الهام‌بخش باشه و حتی باعث مهاجرت افراد از شهرهای مختلف به قم برای پیوستن به تیم باسلام بشه. الان باسلام با حدود ١٨٠-٩٠ نفر عضو در قم مشغول به کاره و تونسته شکل‌دهنده‌ی یه اکوسیستم استارتاپی در قم باشه؛ مثل Silicon Valley! اون‌ها گفت‌و‌گو رو یکی از دلایل رشدشون تا اینجای کار می‌دونن: «صحبت و درک کردن دیدگاه همدیگه و تصمیم جمعی به جای بحث دیکتاتوری.»

باسلام هم مثل همه با چالش‌هایی مواجه بوده و از جمله مهم‌ترین اون‌ها که بین همه شرکت‌ها مشترکه، جذب افراد متخصصه و این باعث می‌شه زمان تیم‌سازی طولانی بشه و بعضی از کارها که شاید در ابتدای کار به نظر اولویت کمتری دارن به تعویق بیفته، کارهایی که در ادامه کار می‌تونه سخت بشه و اولویت پیدا کنه و روی کیفیت ارائه خدمات تأثیر بگذاره. این مشکل مخصوصا با رشد شرکت‌ها نیاز به فرایند و تکنیک‌هایی مثل جذب تیم‌ها به جای افراد پیدا می‌کنه که البته هر کدوم از این تکنیک ها خودش با مسائلی روبه‌رو هست. به طور خاص‌تر این مسئله در حوزه‌هایی که تمرکز، محصول شرکت نیست و به نسبت خود کسب و کار، یه کار جانبی محسوب می‌شه (مثل مسائل مربوط به زیرساخت و کنترل کیفیت ارائه خدمات) می‌تونه سخت‌تر هم باشه.

راه‌حل

یکی از پاسخ‌های همیشگی مخصوصا به کارهای زیرساختی هر کسب و کار، برون‌سپاری و استفاده از خدمات موجود هست و راه حل باسلام برای یک سری از کارهای حساس و اساسی که البته تشکیل تیم براش شاید سخت و حتی برای هر کسب و کار مطرح نباشه، همین بود. باسلام برای سیستم monitoring خدماتشون از محصول آپداموس شرکت هم‌روش که وضعیت uptime و response time وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها رو از نقاط مختلف ایران و جهان می‌تونه رصد کنه و در صورت بروز هر گونه مشکل به کاربر از روش‌های مختلف مثل تماس تلفنی، پیامک و تلگرام اطلاع بده، استفاده کرد. علاوه‌براین برای اطمینان از امنیت فرایندهاش از خدمت تست نفوذ هم‌روش استفاده کرد. با این کار بدون تشکیل تیم خاص برای راه‌اندازی یک سیستم monitoring، به خدماتی دست پیدا کرد که شاید به طور عادی برای هر شرکت پیگیری و راه اندازی‌شون به صرفه نباشه. اون‌ها مخصوصا از امکان تماس تلفنی آپداموس، هنگام بروز مشکل استفاده می‌کنن و با خیال راحت به کار اصلی کسب و کارشون می‌رسن و قبل از هرکسی از بروز مشکل توی سیستمشون از اون آگاه می‌شن و برای رفعش اقدام می‌کنن. این که قبل از هر کاربری از این مشکلات اون هم به صورت خیلی سریع و بدون نیاز به اتصال به اینترنت آگاه بشی خیلی می‌تونه برای کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای مرتبط با کاربر (B2C) که حساس به قطعی‌ها و سرعت ارائه خدمات هستن، مفید باشه.

از باسلام یاد بگیریم

اینکه باسلام الان به اینجا رسیده و انقدر رشد کرده کلی تجربه و نکته با خودش داره که می‌تونه برای هر کسی راه رو نشون بده!

١. یه نکته‌ی مفید و آموزنده که اگر با دوستان باسلام صحبت کنی اول بهت میگن، گفت‌و‌گو هست. خیلی از مسائل درون تیمی و حال‌های خوب از همین گفت‌و‌گو و هم دما شدن نسبت به مسائل مورد گفت‌و‌گو هست. این که بدون قضاوت، همه نظراتشون رو بدن و نقطه نظراتشون رو بیان کنن و در نهایت جمع‌بندی از تمام دیدگاه‌ها و جنبه‌های مسئله ارائه بشه. وقتی هر کسی جنبه‌ای که هر شخص توی یک تیم مدنظرش هست رو می‌دونه، می‌بینه که در واقع افراد کنار هم دارن همدیگه رو کامل می‌کنن و مسائل به شکل بهتری حل می‌شه و اختلاف نظرات برطرف می‌شه. این کار مخصوصا به افرادی که همیشه در تقابل بودن کمک می‌کنه.

٢. باسلام مثل همه استارتاپ‌ها پر از قصه است، قصه‌هایی که شاید ما بهش خیلی اشاره نکردیم ولی پیشنهاد می‌کنیم حتما برید و صفحه ویرگول باسلام رو بخونید. از چالش‌هاشون، از راه‌کارهاشون، از رشدشون و … این تجربه‌های ناب می‌تونه الهام‌بخش کسب و کار و زندگی شما باشه و اون‌ها رو جهت‌دهی کنه.

٣. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی… این ضرب‌المثل قشنگ مصداق یک بخشی از قصه‌های باسلامه. تو قصه‌های باسلام به مواردی مثل سفر و آشنایی با اون سر داستان یعنی به طور خاص توی مورد باسلام، تامین‌کننده‌های محصولات محلی و خونگی، بر می‌خوریم. دل به جاده زدن و رفتن و از نزدیک دیدن و نه از دور خیال‌پردازی کردن! اینکه چه ارزش‌هایی جای جای دنیا هست و برای خالقش شاید عادی شده باشه ولی واقعا ارزشمنده و خواهان خودش رو داره. قصه‌هایی مثل بی‌بی قمر از روستای صیدآباد و شال‌های پشمی معروفش!

٤. می‌گن اگر می‌خواید کسب و کاری رو شروع کنید اولین مشتریش خودتون باشید! خوبی این اتفاق اینه که خودتون با زیر و بم نیاز آشنا هستید و می‌دونید مشتری چی می‌خواد. این کار هم برای شروع و هم در کل مسیر کسب و کارتون به دردتون می‌خوره باعث رشدتون میشه…مثل باسلام!

٥. بزرگ فکر کردن و تلاش کردن برای این افکار با تمام سختی‌هایی که باعث می‌شه خیلی‌ها اون کار رو انجام ندن، نه تنها به خود آدم بلکه به خیلی‌های دیگه کمک می‌کنه تا رشد بکنن. فکر ساختن یه اکوسیستم استارتاپی در شهر دیگه‌ای غیر از پایتخت شاید از نظر خیلی‌ها نشدنی یا حداقل خیلی سخت باشه ولی تلاش کردن برای اون با در نظر گرفتن واقعیات مسئله، باعث می‌شه هم خود آدم و هم دیگران منتفع بشن. به طور خاص در مورد کاری که باسلام کرد و در قم این کار رو پیگیری کرد، مزیت‌هایی برای خودش مثل ارزانتر بودن قم نسبت به تهران و همین طور آرامش اون براشون بود و در کنار اون رشد خوبش باعث شد مزیت‌های زیادی برای افراد داشته باشه تا به خاطرش از شهرهای مختلف به قم مهاجرت کنن! در کنار این‌ها اعتمادبه‌نفسی برای خود باسلام و استارتاپ‌های دیگه ایجاد شد تا کار رو با قدرت بیشتری ادامه بدن و فکرهای بزرگتری داشته باشن.

٦. و در نهایت همون راهکار همیشگی… از دیگران کمک گرفتن و برون‌سپاری کاری که برای خودمون سخته ولی عده دیگه‌ای دارن حرفه و خوب و ساده انجامش می‌دن؛ مخصوصا تو حوزه کسب و کارهای IT مسائل مربوط به زیرساخت و پیچیدگی‌شون می‌تونه باعث بشه شرکت از کار اصلیش عقب بیفته، ولی استفاده از خدمات دیگران همه چیز رو جلو می‌بره. مثل آپداموس که باسلام از اون برای monitoring استفاده می‌کنه و خیالش رو از وضعیت سایتش راحت می‌کنه و تست نفوذ هم‌روش که به باسلام کمک کرد تا روندش رو یک بار بررسی بکنه و مواردی که ممکنه براش خیلی هزینه بر و خطرناک بشه پیدا کنه و برای رفعش اقدام کنه.

خیلی خوشحالیم که در کنار باسلام هستیم و رشدش رو می‌بینیم. ما با دیدن شرکت‌های مختلف و چالش‌هاشون می‌تونیم به شما به این شکل کمک کنیم:

١. ما می‌تونیم به شما خدمات زیرساخت و معماری‌های خوب و حرفه‌ای ارائه بدیم و نیازتون به داشتن نیروی متخصص برای این بخش رو رفع کنیم.

٢. محصولات متنوع که در تولید و توسعه کسب و کارهای IT لازم دارید رو تأمین کنیم (به هم‌گیت، آپداموس و کنسول ما یه سری بزنید).

٣. به شما در مورد زیرساخت مشاوره بدیم و طبق تجربه‌ی خوبی که از کار با شرکت‌های مختلف به دست آوردیم، در انتخاب گزینه‌های درست کمک کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *