ورود به پنل دارکوب

لوگو کوبرنتیز

آیا کوبرنتیز برای کسب‌وکار من مناسب است؟

از سال ۲۰۱۴ کوبرنتیز به یک استاندارد همگانی برای کانتینر ارکستریشن تبدیل شد. از این جهت بسیاری از افراد و استارتاپ‌ها برای دیپلوی و نگه‌داری اپلیکیشن‌های‌شان از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند. اما آیا واقعا به کوبرنتیز نیاز دارید؟

در این مطلب از وبلاگ هم‌روش قصد داریم شما را با رویکردهای مختلف استقرار و نگهداری اپلیکیشن آشنا کنیم و سپس از ضرورت و چرایی استفاده از کوبرنتیز بگوییم.

چگونه پلتفرم مناسبی برای دیپلوی اپلیکیشن انتخاب کنیم؟

انتخاب هر ابزاری مزایا و معایب مربوط به خود را دارد، به همین دلیل نیاز است که قبل از انتخاب هر پلتفرمی، آگاهی کامل راجع به نیازهای خودتان داشته باشید.

برای مثال اگر قصد دارید از کوبرنتیز استفاده کنید، قبل از هر چیزی نیازمندی‌های کسب‌وکار خود را بررسی کنید. اگر کوبرنتیز و ویژگی‌های آن در مسیر رسیدن به اهداف‌تان می‌تواند کمک کننده باشد، بنابراین می‌توانید سراغ آن بروید. 

فاکتورهای بسیار زیادی برای انتخاب یک پلتفرم وجود دارد که آشنایی با هر کدام آن‌ها می‌تواند در فرایند انتخاب نقشی اساسی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم در ارتباط با سه راه‌حل IaaS ،PaaS و کوبرنتیز مدیریت‌شده صحبت کنیم.

استفاده از IaaS: همه چیز از صفر تا صد برعهده خودتان است

زمانی که از رویکرد IaaS استفاده می‌کنید (برای مثال ماشین‌های مجازی) نیاز است که همه چیز را خودتان مدیریت کنید. حتی در زمان خرید نیز خودتان باید مشخصات سخت‌افزاری و منابع مصرفی را تعیین کنید و انجام این کار باید براساس میزان مصرف و پیش‌بینی آینده صورت بگیرد. 

در این حالت، بعد از تهیه سرویس IaaS، نیاز است تا همه نرم‌افزارها و پیکربندی‌های لازم را از ابتدا نصب کنید.

البته یکسری ابزار و تکنولوژی نیز وجود دارد که براساس اینکه فراهم‌کننده ابری شما کیست، می‌توانید از آن‌ها به صورت آماده استفاده کنید. Load Balancer و فایروال از جمله این موارد هستند.

مزایا استفاده از IaaS:

  • آشنا بودن: اگر با سیستم عامل لینوکس کار کرده باشید، در هنگام استفاده از پلتفرم IaaS به چالش‌های زیادی برنخواهید خورد. همه چیز تقریبا مانند همان سیستم خانگی شماست و نیاز است که از ابتدا ابزارهای مورد نیازتان را نصب و پیکربندی کنید. البته این مسئله فقط محدود به ابتدای کار است. در آینده حتما نیاز به یک متخصص خواهید داشت!
  • کنترل کامل: در پلتفرم IaaS هیچ لایه‌ پنهانی یا انتزاعی وجود نخواهد داشت و شما کنترل کامل را روی هر چیزی دارید. 

اما در کنار مزایایی که IaaS دارد یک عیب بزرگ نیز داشته و آن این است که شما نیاز دارید همه چیز را از ابتدا نصب، نگه‌داری و به‌روزرسانی کنید. این موضوع ممکن است برای برخی از مدیران چالش برانگیز و وقت‌گیر باشد. البته این موضوع نیز راه‌حل‌هایی دارد اما به‌صورت کلی این مسئله به‌عنوان عیب در نظر گرفته می‌شود.

همچنین چالش‌های امنیتی و نیاز داشتن به یک متخصص در این زمینه برای نگه‌داری و مدیریت پلتفرم، از دیگر معایب IaaS است.

استفاده از PaaS: کانتینرها و کدهای خود را به‌راحتی اجرا کنید

PaaS به نسبت رویکرد قبلی، پلتفرمی ساده‌تر بوده و نیازمندی‌های مدیریتی کمتری دارد. یکی از دلایل آن نیز وجود لایه‌های انتزاعی مختلف است که به‌صورت خودکار مدیریت شده و نیازی نیست که شما به‌عنوان خریدار و استفاده‌کننده نگران آن‌ها باشید. 

توسعه‌دهندگان در این پلتفرم نیازی به نگرانی در ارتباط با مدیریت زیرساخت‌شان را ندارند و تنها کاری که باید بکنند این است که کدهای‌شان را مستقر یا دیپلوی کنند. بقیه موارد به‌صورت خودکار و براساس نیاز خود اپلیکیشن پیش می‌رود. 

در هم‌روش ما دارکوب را به‌عنوان یک سرویس PaaS معرفی کرده‌ایم و با استفاده از آن می‌توانید به تمام نیازمندی‌های اصلی‌تان در ارتباط با این پلتفرم دست پیدا کنید. 

مزایا استفاده از PaaS

  • مدیریت شده: با استفاده از این سرویس تنها کافی‌ست که کدهای خودتان را وارد پلتفرم کرده و نیازی به نگرانی راجع به مدیریت و نگه‌داری سرور نیست. 
  • مقیاس‌پذیر: مقیاس‌دهی به پروژه‌ها و منابع مصرفی‌شان در سرویس PaaS بسیار آسان است. 
  • سرویس‌های آماده: با استفاده از PaaS برخی از اصلی‌ترین سرویس‌ها مانند Logs، Metrics و Databases را به‌صورت آماده در دسترس خواهید داشت. 

در ارتباط با معایب PaaS باید بگوییم که یکی از مشکلات آن برای برخی از افراد، نبود کنترل کامل روی تمام سرویس‌هاست. در کنار آن، برخی از پیکربندی‌های مربوط به PaaS براساس فراهم‌کننده سرویس ابری (Cloud Provider) تغییر می‌کند.

استفاده از کوبرنتیز: هر چیزی که روی کوبرنتیز اجرا می‌شود را اجرا کنید

کوبرنتیز را می‌توان مانند یک رهبر ارکستر در نظر گرفت که وظیفه هماهنگی نوازنده‌های مختلف (کانتینرهای مختلف) را برعهده دارد. کوبرنتیز به‌صورت خودکار مدیریت کانتینرها را برعهده گرفته و دیگر نیازی به مدیریت دستی نیست. 

برای آشنایی بیشتر با کوبرنتیز می‌توانید مقاله «کوبرنتیز چیست؟» را مطالعه کنید. 

حال در کنار آن، سرویسی تحت عنوان Managed Kubernetes یا کوبرنتیز مدیریت‌شده وجود دارد که توسط Cloud Providerها ارائه شده و در استقرار و مدیریت اپلیکیشن‌ها به واسطه کوبرنتیز به شما کمک می‌کند. 

هم‌روش از اصلی‌ترین فراهم‌کنندگان ابری در ایران است که سرویس کوبرنتیز مدیریت شده را ارائه می‌کند.

مزایا استفاده از کوبرنتیز مدیریت شده

  • مدیریت شده: بزرگ‌ترین مزیت کوبرنتیز مدیریت‌شده این است که همه فرایندها به‌صورت کامل Managed یا مدیریت‌شده است. بنابراین شما نیازی به دانستن اینکه اپلیکیشن چگونه بیلد، نگهداری و مدیریت می‌شود ندارید. 
  • انعطاف‌پذیری: «هر آنچه» که روی کوبرنتیز قابل اجرا باشد را می‌توانید در این سرویس اجرا کنید. منظور از «هر آنچه»، تقریبا «هر چیزی» است.
  • مقیاس‌پذیری: شما می‌توانید یک کلاستر با تعداد زیادی node در اختیار داشته باشید. تعداد این نودها را می‌توانید در هر زمان افزایش داده و همچنین براساس ارائه‌کننده سرویس به‌صورت خودکار آن را مقیاس‌دهی کنید. 

مشکل اساسی مرتبط با کوبرنتیز مدیریت‌شده این است که هر چقدر هم فرایند مدیریتی و استقراری ساده‌ای برای اپلیکیشن داشته باشد، این است که شما در هر حال نیاز دارید که کار با کوبرنتیز را بلد باشید و بدانید چگونه یک کلاستر را مدیریت کنید. بنابراین این سرویس تنها برای افرادی قابل استفاده است که با کوبرنتیز آشنایی داشته باشند.

کوبرنتیز مدیریت شده چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

  • محیط‌های بزرگ و پیچیده: وقتی که شما با یک محیط پیچیده با تعداد زیادی از سرویس‌ها و میکروسرویس‌ها سروکار دارید، Kubernetes می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مدیریتی مؤثر باشد. استفاده از کوبرنتیز در این حالت به شما این اجازه را می‌دهد تا به‌راحتی سرویس‌ها و میکروسرویس‌ها را مقیاس‌پذیر کرده و مدیریت کنید.
  • استقرار و مدیریت مستمر: Kubernetes امکانات استقرار و مدیریت مستمر (CI/CD) را با کمک از ابزارهایی مانند Helm یا Operators، ارائه می‌دهد. از این جهت می‌توانید به‌راحتی برنامه‌ها و سرویس‌های جدید را مستقر کرده و به‌روزرسانی‌ها را اجرا کنید.
  • نیاز به مقیاس‌پذیری: Kubernetes به شما امکان را می‌دهد که سیستم خود را به راحتی مقیاس‌پذیر کنید. با افزایش ترافیک یا نیاز به منابع بیشتر، می‌توانید به سرعت و بدون ایجاد اختلال در سیستم، به منابع بیشتری دسترسی داشته باشید. 
  • مدیریت وابستگی‌ها و اجزای سیستم: Kubernetes امکاناتی برای مدیریت وابستگی‌ها و اجزای سیستم را فراهم می‌کند. 
  • مدیریت خودکار منابع: Kubernetes به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار منابع مورد نیاز برنامه‌ها را مدیریت و بروزرسانی کنید. مدیریت میزان استفاده از حافظه، پردازنده، شبکه و دیگر منابع از جمله این کارهاست.
  • تحمل خطا و بازیابی: Kubernetes توانایی بالایی در تحمل خطا و بازیابی اطلاعات را دارد. به عنوان مثال، اگر یک نود (Node) از دسترس خارج شود یا یک کانتینر به مشکل بر بخورد، Kubernetes به‌صورت خودکار تلاش می‌کند تا عملیات بازیابی را انجام داده و سیستم را به حالت عادی برگرداند.

انتخاب پلتفرم مورد نظر

هیچکدام از این پلتفرم‌ها به نسبت دیگری از برتری خاصی برخوردار نبوده و این تنها نیازمندی‌های ما و شرکت‌مان است که تعیین می‌کند کدام پلتفرم به نسبت دیگری برای ما مناسب‌تر است. 

در نتیجه سعی کنید که با مطالعه و مشاوره کامل در ارتباط با سرویس‌ها و همچنین نیازمندی‌های‌تان یکی از این موارد را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

هر کدام از پلتفرم‌های IaaS، PaaS و کوبرنتیز مدیریت شده از ساختار و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند که باعث می‌شوند در زمینه‌های مختلفی کاربردی باشند. 

در این مطلب از وبلاگ هم‌روش سعی کردیم تا با معرفی هر کدام از سرویس‌های گفته شده به شما دید کلی در ارتباط با این سرویس‌ها داده و به این نتیجه برسیم که آيا کوبرنتیز برای شما مناسب است یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *