ورود به پنل دارکوب

کوبرنتیز برای مدیران محصول و صاحبان کسب و کار

آشنایی با کوبرنتیز برای مدیران محصول

همانطور که دنیای تکنولوژی در حال پیشرفت است، مدیران محصول و صاحبان کسب‌و‌کار باید با این پیشرفت‌ها هماهنگ شده و اطلاعات کاملی از آن‌ها به‌دست بیاورند. این کار باعث می‌شود تا چشم‌انداز متفاوتی برای محصولات و سرویس‌هایشان پیدا کنند و همچنین در انتخاب تکنولوژی‌ها نقش‌آفرینی کنند.  

کوبرنتیز که با اسم مختصر K8s نیز شناخته می‌شود یکی از آن دسته تکنولوژی‌هایی‌ست که در سال‌های اخیر، نظرات بسیار زیادی به خود جلب کرده و بسیاری از شرکت‌ها به سمت آن رفته‌اند.  

به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ هم‌روش قصد داریم به زبان ساده از چیستی کوبرنتیز بگوییم و همچنین با چرایی اهمیت بالای آن آشنا شویم. مخاطب اصلی این مطلب افرادی است که به عنوان صاحبان کسب‌و‌کار یا مدیران محصول شناخته می‌شوند. 

کوبرنتیز چیست؟ 

Kubernetes یک پلتفرم متن‌باز برای ارکستریشن کانتینر است که برای خودکارسازی فرایندهایی مانند استقرار، مقیاس‌پذیری و مدیریت اپلیکیشن‌های کانتینری‌ استفاده می‌شود. مطمئنا با خودتان می‌گویید که این عبارات به چه معناست! در ادامه همین مطلب با این موارد به زبانی ساده آشنا خواهیم شد.  

کوبرنتیز برای اولین بار توسط گوگل ساخته شده و در حال حاضر توسط بنیان محاسبات ابر بومی یا CNCF نگه‌داری و به‌روزرسانی می‌شود. هدف نهایی کوبرنتیز این است که فرایند مدیریت اپلیکیشن‌های کانتینری‌شده پیچیده را آسان‌تر کند. بنابراین برای توسعه نرم‌افزارهای مدرن، ابزاری بسیار ضروری به حساب می‌آید. 

مزایا استفاده از کوبرنتیز برای توسعه نرم‌افزار 

مقیاس‌پذیری و افزایش کارایی: زمانی که اپلیکیشن شما بزرگ‌تر می‌شود و کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کند، نیاز است که براساس فاکتورهای مختلفی توسعه یابد. هدف از انجام این کار هماهنگ شدن اپلیکیشن با نیازمندی‌های جدید است.

کوبرنتیز در انجام این کار به صورت خودکار به شما کمک می‌کند. در واقع با وجود کوبرنتیز، دیگر نیازی به انجام کارها به‌صورت دستی نخواهد بود. این موضوع برای صاحبان کسب‌وکار و مدیران محصول از آنجایی اهمیت دارد که می‌توان با استفاده از کوبرنتیز، بهره‌وری و کارایی محصول را بدون اضافه کردن منابع زیاد و صرفه هزینه‌های گزاف، افزایش داد. 

نرخ بالای در دسترس بودن و پایداری: کاربران از اپلیکیشن‌هایی که ممکن است در برخی مواقع از کار بیفتد و پاسخگو نباشد بیزار هستند. مطمئنا این موضوع را مدیران محصول نیز به‌خوبی درک می‌کنند. کوبرنتیز با استفاده از سرویسی که ارائه می‌دهد، می‌تواند در مواقع حساس، به‌صورت خودکار خطاها و مشکلات را رفع کرده و آن‌ها را مدیریت کند. در نتیجه نرخ Downtime کاهش پیدا کرده و اپلیکیشن در هر زمانی می‌تواند به‌خوبی نیاز کاربران را پاسخ بدهد.  

افزایش بهره‌وری توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان: کوبرنتیز با ساده‌سازی فرایند دیپلویمنت و مدیریت اپلیکیشن، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به‌جای نگران بودن از وضعیت زیرساخت، روی کدها تمرکز داشته و کدبیس اپلیکیشن را بهتر کنند. این موضوع برای صاحبان کسب‌و‌کار و مدیران محصول اهمیت بالایی دارد، چرا که در این حالت سرعت توسعه محصول افزایش یافته و آن‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری محصولات‌شان را به بازار معرفی کنند.  

کاهش هزینه: با بهینه‌سازی در استفاده از منابع، کوبرنتیز باعث می‌شود تا هزینه‌های بسیاری را کاهش دهیم. از آنجایی که کوبرنتیز می‌تواند براساس نیازمندی‌ها و تعداد درخواست‌ها از منابع استفاده کند، در مواقع غیرضروری میزان استفاده از منابع کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه کمتری بابت سرویس‌ها پرداخت خواهد شد.  

آشنایی با مفاهیم اصلی در کوبرنتیز به زبان ساده 

برای اینکه مدیران محصول و کسب‌وکارها درک بهتری از چیستی کوبرنتیز داشته باشند، نیاز است که با یکسری از مفاهیم اصلی کوبرنتیز آشنایی پیدا کنند. در ادامه ما تلاش می‌کنیم تا برخی از این مفاهیم را به زبان ساده توضیح دهیم: 

کانتینرها – Containers: کانتینرها محیط‌های ایزوله شده و سبکی هستند که کلیت یک اپلیکیشن و تمام نیازمندی‌های آن را در خود نگه‌داری می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا استقرار اپلیکیشن روی فضای ابری بسیار ساده شود. 

پادها – Pods: پادها کوچک‌ترین واحدهای اجرایی در کوبرنتیز هستند که می‌توانند شامل یک یا چند کانتینر باشند. پادها می‌توانند منابعی مانند شبکه و فضای ذخیره‌سازی را بین کانتینرها به اشتراک بگذارند. درک درست از پاد باعث می‌شود تا متوجه شویم که اپلیکیشن‌ها در کوبرنتیز چگونه اجرا می‌شوند.  

سرویس‌ها – Services: سرویس‌ها شامل قواعد Networking برای دسترسی به پادها هستند. در واقع با استفاده از سرویس‌ها امکان استفاده کاربران از اپلیکیشن‌ها فراهم می‌شود. 

ReplicaSets: این بخش برای بالا بردن نرخ در دسترس بودن اپلیکیشن، بر تعداد پادهای همسان در حال اجرا دسترسی دارد. اگر یادتان باشد گفتیم که کوبرنتیز می‌تواند در صورت وجود مشکل، به طور خودکار برخی از آن‌ها را رفع نماید. ReplicaSet یکی از ابزارها برای حل این موضوع است.  

دیپلویمنت – Deployment: دیپلویمنت‌ها در ایجاد یک وضعیت مطلوب برای اپلیکیشن به ما کمک می‌کند. هدف این است که اپلیکیشن ما براساس یک پیکربندی واضح پیش رفته و نیازمندی‌های مشخصی را از طریق فایل YAML دریافت کند. اگر به زبانی ساده و تمثیلی بگوییم: دیپلویمنت یک مدینه فاضله را در نظر گرفته و کوبرنتیز موظف است که از اصول و قواعد آن پیروی کند.

ConfigMaps و Secrets: برای مدیریت داده‌های پیکربندی و اطلاعات حساس از این بخش استفاده می‌شود.  

شرکت‌هایی که از کوبرنتیز استفاده می‌کنند 

برای اینکه بیشتر با اهمیت کوبرنتیز آشنا شوید در ادامه قصد داریم شما را با سه شرکت مطرح آشنا کنیم که از کوبرنتیز برای بهبود وضعیت توسعه و استقرار اپلیکیشن‌های‌شان استفاده می‌کنند: 

Spotify: اسپاتیفای برای بهبود وضعیت مقیاس‌پذیری و کاهش مشکلات عملیاتی و زیرساختی از کوبرنتیز استفاده می‌کند. تجربه اسپاتیفای ثابت کرده که با استفاده از کوبرنتیز فرایند تحویل آپدیت‌های جدید بسیار سرعت پیدا کرده و همچنین فرایند مدیریت اپلیکیشن ساده‌تر شده است.  

Adidas: آدیداس برای پلتفرم فروشگاهی (E-Commerce) خود از کوبرنتیز استفاده می‌کند. آدیداس می‌گوید که کوبرنتیز به‌خوبی می‌تواند وب‌سایت فروشگاهی ما را در مواقعی که ترافیک ورودی بسیار زیاد است (تخفیف‌های کریسمس و…)، مدیریت کند.  

HubSpot: هاب‌اسپات برای اینکه از پایداری سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد مطمئن شود به کوبرنتیز مهاجرت کرده است. تجربه HubSpot اثبات کرده استفاده از کوبرنتیز می‌تواند تاثیر بسیار چشم‌گیری روی Availability و Reliability بگذارد.  

پلتفرم ابری دارکوب هم‌روش

برای کم‌ کردن پیچیدگی‌های پیاده‌سازی و استفاده از مزایا کوبرنتیز، هم‌روش پلتفرم ابری دارکوب را ارائه می‌دهد. این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های خود را با قدرت کوبرنتیز مدیریت کرده و درگیر پیچیدگی‌های آن نیز نشوید. دارکوب موجب خودکارسازی عمده فرایندهای مرتبط با زیرساخت، کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود کیفیت سرویس و افزایش مشاهده‌پذیری سیستم خواهد شد.

برای یافتن اطلاعات کامل‌تر و استفاده از این سرویس به صفحه «پلتفرم ابری دارکوب» مراجعه نمایید.

استراتژی مناسب برای پیاده‌سازی کوبرنتیز 

در ارتباط با کوبرنتیز نیاز است که ما یک نقشه استراتژیک از مسیر در اختیار داشته باشیم تا در نهایت براساس آن به درستی از قدرت کوبرنتیز بهره برده و آن را پیاده‌سازی کنیم. این نقشه البته بیشتر برای مدیران محصول و صاحبان کسب‌وکار طراحی شده و بار فنی آن می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد.  

نقشه استراتژیک کوبرنتیز برای مدیران محصول

بیایید با چهار شاخصه اصلی این استراتژی آشنا شویم: 

۱- چشم‌انداز: سهولت در دیپلوی اپلیکیشن 

هدف اصلی استفاده از کوبرنتیز این است که بتوانیم فرایند استقرار و دیپلوی اپلیکیشن‌ها را مدیریت‌پذیرتر کرده و در نهایت به صورت ساده‌تری همه چیز را پیش ببریم. برای چنین چشم‌اندازی ما سه هدف را در نظر می‌گیریم: 

بهبود مقیاس‌پذیری: یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از کوبرنتیز، خودکارسازی فرایند مقیاس‌پذیری آن است. برای درک بهتر این مسئله، تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید و می‌خواهید یک تخفیف گسترده را روی محصولات‌تان به مناسب نوروز اعمال کنید. در این شرایط کاربران بسیاری به وبسایت شما مراجعه کرده و نیاز است که این حجم از کاربران به صورت خودکار مدیریت شوند. کوبرنتیز در این زمینه به خوبی عمل خواهد کرد. 

بهبود پایداری: کوبرنتیز در بیشتر مواقع می‌تواند به صورت خودکار مشکلات اجرایی را حل کند. قابلیت Self-Healing (خود ترمیمی) به این منظور ایجاد شده تا بیشترین نرخ پایداری و در دسترس بودن را ارائه کند. 

تسریع فرایند استقرار: با پشتیبانی کامل کوبرنتیز از فرایند‌های CI/CD، فرایند استقرار سریع‌تر شده و تجربه‌ای یکپارچه ایجاد می‌شود.  

۲- استراتژی: پیاده‌سازی کوبرنتیز 

برای دست یافتن به چشم‌انداز مورد نظر، نیاز است که برای پیاده‌سازی کوبرنتیز یک استراتژی داشته باشیم. در این مسیر موارد مختلفی دخیل هستند که در زیر به سه مورد آن‌ها اشاره خواهیم کرد: 

خودکارسازی استقرار: کوبرنتیز در خودکارسازی فرایند استقرار یا Deploy اپلیکیشن‌های کانتینرسازی‌شده به خوبی عمل می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا میزان خطاهای انسانی کمتر شده و همچنین در زمان صرفه‌جویی زیادی داشته باشیم. 

مکانیزم Self-Healing: کوبرنتیز به صورت مداوم وضعیت سلامت کانتینرها را مانیتور می‌کند و در صورت وجود خطا یا مشکلی، آن را به صورت خودکار حل می‌کند. این قابلیت به عنوان Self-Healing یا خود-ترمیمی شناخته می‌شود.  

منعطف بودن با زیرساخت ابری: کوبرنتیز با فضای ابری بیشترین سازگاری را داشته و از معماری Cloud-Agnostic پیروی می‌کند. در این معماری سرویس‌ها ، اپلیکیشن‌ها و ابزارها می‌توانند به پلتفرم‌های ابری مختلف بدون بوجود آمدن مشکل، کوچ کنند.  

۳- تاکتیک‌ها: آموزش و مشارکت 

برای اینکه از پیاده‌سازی درست و موفقیت‌آمیز کوبرنتیز مطمئن شویم نیاز است که چند تاکتیک‌ مهم را پیش ببریم: 

آموزش: برای پیاده‌سازی درست کوبرنتیز نیاز است که یا تیم توسعه و عملیات کنونی‌تان آموزش‌های لازم برای استفاده کوبرنتیز را دنبال کند و یا اینکه تیمی از متخصصین در این حوزه را استخدام کنید.  

مشارکت: در مرحله بعدی نیاز است که در فضای کامیونیت کوبرنتیز بیشترین مشارکت را از خود نشان دهید. این مسئله باعث می‌شود تا سطح دانش تیم فنی افزایش یافته و با مسائل و مشکلات تجربی دست و پنجه نرم کند که معمولا در دوره‌های آموزشی از آن‌ها صحبت به میان نمی‌آید. 

۴- در نظر گرفتن KPI 

برای اندازه‌گیری میزان موفقیت‌تان در استفاده از کوبرنتیز و استراتژی پیاده‌سازی شده نیاز است که KPI یا شاخص‌های کلیدی عملکرد را در نظر بگیرید: 

کاهش Downtime: بعد از راه‌اندازی و استفاده از کوبرنتیز انتظار می‌رود که نرخ Downtime و از کار افتادن وبسایت کاهش پیدا کند. 

افزایش سرعت ارائه محصولات به بازار: با اعمال فرایندهای خودکارسازی شده انتظار می‌رود که زمان توسعه محصولات کاهش پیدا کرده و به صورت سریع‌تری اپلیکیشن‌ها و بروزرسانی‌ها تحویل داده شوند. 

کاهش هزینه‌ها: با استفاده بهینه از منابع انتظار می‌رود که میزان هزینه‌های زیرساختی شما کاهش پیدا کند.  

بهبود تجربه کاربری: از آنجایی که اپلیکیشن شما بعد از راه‌اندازی کوبرنتیز می‌تواند پایداری بیشتری از خود نشان داده و در مواقع اضطراری به خوبی خود را تطبیق دهد، انتظار می‌رود که کاربران تجربه کاربری بهتری در استفاده از اپلیکیشن دریافت کنند.

در پایان

کوبرنتیز از تکنولوژی‌های بسیار مهم برای توسعه نرم‌افزارهای مدرن بوده و کسب‌و‌کارهای امروزی برای ایجاد و تحویل بهترین محصولات به آن نیاز دارند. برای آنکه مدیران محصول و صاحبان کسب‌وکارها درک مناسبی از کوبرنتیز پیدا کنند، در این مطلب از وبلاگ هم‌روش سعی کردیم تا چیستی کوبرنتیز و کاربردهای آن را به زبانی ساده عنوان کرده و همچنین استراتژی کامل برای پیاده‌سازی کوبرنتیز در محیط شرکت را معرفی کردیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *